021 22 60 10 60 info@1shoo.ir 12 الی 19 تهران ، شریعتی
your-alt
your-alt

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ + دفترچه انتخاب رشته کنکور 1400

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ با چه شرایطی  صورت می گیرد؟ چه طور انتخاب رشته کنم تا با انتخاب های اولم قبول شوم؟ همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ، دفترچه های انتخاب رشته کنکور سراسری از طرف سازمان سنجش منتشر میشه و داوطلبا می تونن با توجه به گروه آزمایشی خودشون ، این دفترچه ها رو دانلود و بعد از اولویت بندی رشته محل های مورد نظرشون ، تو انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ شرکت کنن .

نفرات برتر کنکور سراسری امروز یکشنبه 10 مرداد ماه اعلام شد و انتظار می رود تا ساعاتی دیگر نتایج بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.

به همین خاطر در این مقاله به طور کاملا اختصاصی به بررسی تمامی موارد مرتبط با انتخاب رشته کنکور سراسری از جمله زمان انتخاب رشته، تاریخ انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور، مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1400، تاثیر سهمیه ها در این فرآیند و زمان اعلام نتایج نهایی پرداخته ایم تا داوطلبان با آگاهی و آمادگی کامل برای انجام انتخاب رشته کنکور سراسری سال آینده اقدام کنند و همچنین از اشتباه در انتخاب رشته اجتناب کنند.

همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 1400 ، دفترچه انتخاب رشته همه گروه های آزمایشی ( ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان ) روی سایت سنجش به نشانی sanjesh.org قرار می گیرد . داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در این آزمون شده اند ، می توانند در بازه مشخص شده برای انتخاب رشته اقدام به تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته خود کنند .

داوطلبانی مجاز به انتخاب رشته کنکور 1400 خواهند بود که شرایط گفته شده برای انجام آن را داشته باشند . در این قسمت مهم ترین شرایط انتخاب رشته کنکور سراسری گفته شده است :

  •  ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۰
  • دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری 1400
  •  حضور در جلسه آزمون کنکور۱۴۰۰
  •  مجاز به انتخاب رشته شدن حداقل در یکی از دوره های روزانه ، غیر روزانه (شامل شبانه ، پردیس خودگردان ، پیام نور ، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد)

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1400

طبق روال هرساله پس از اعلام نتایج کنکور سراسریسایت سازمان سنجش آموزش کشور، اقدام به انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 1400 می نماید. در واقع عمدتا دفترچه مذکور تقریبا یک ماه پس از برگزاری کنکور سراسری از طریق سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر تاریخ انتشار این دفترچه برای سال 1400 در دسترس نیست اما معمولا اواسط مرداد ماه در دسترس متقاضیان قرار می گیرد. دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 99 به دلیل تعویق کنکور به علت کرونا که در تاریخ 31 شهریور ماه 99 بر روی سامانه سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org قرار گرفت ، در جدول ذیل جهت آشنایی با شرایط و ضوابط فرآیند انتخاب رشته قرار داده شده است. همچنین توجه نمایید که داوطلبان می بایست برای تمامی گروه های آزمایشی علوم ریاضی ، علوم تجربی ، علوم انسانی ، هنر و زبان به صورت جداگانه دفترچه تهیه نمایید.

دانلود دفترچه کنکور 99 دانلود دفترچه کنکور1400
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی 99 دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی 1400
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی 99 دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی 1400
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور انسانی 99 دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور انسانی 1400
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 99 دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 1400
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور زبان 99 دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور زبان 1400

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در آزمون سراسری شده‌اند، لازم است به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش مراجعه و دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و بخش پیوست‌ها شامل شرایط و مقررات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در هر یک از گروه‌های آزمایشی را مطالعه کنند. برای گروه‌های آزمایشی علوم تجربی، علوم انسانی، ریاضی و فنی دفترچه‌های جداگانه و برای گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی یک دفترچه مشترک و برای همه رشته‌های بدون آزمون در همه گروه‌های آزمایشی یک دفترچه مشترک منتشر می‌شود.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۱ حاوی تمامی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی اعم از با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون» بوده و توضیحاتی درباره نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته توسط داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه مجاز به انتخاب رشته در هر یک از دوره‌های فوق هستند و همچنین نحوه تکمیل نمودن فرم انتخاب رشته ارائه شده است.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند باید کدرشته محل‌های مورد نظر خود را برابر ضوابطی که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب نمایند و پس از آن، کدرشته‌های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش‌نویس مندرج در انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت کدرشته محل‌های انتخابی از دوشنبه شب ۱۷ مرداد تا روز شنبه مورخ ۲۲ مرداد بر اساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

دانلود دفترچه کنکور 1401
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی 1401
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی 1401
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور انسانی 1401
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر 1401
دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور زبان 1401

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰

داوطلبایی که قصد دارن تو انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۰ شرکت کنن ، واسه اینکه خطا و اشتباهی نداشته باشن ، بهتره اول فرم پیش نویس انتخاب رشته کنکور سراسری رو از آخر دفترچه انتخاب رشته پرینت بگیرن و با توجه به ملاک های انتخاب رشته ( علاقه ، اعتبار دانشگاه ، دوری و نزدیکی و شهریه دانشگاه ها ) از چیدمان و ترتیب اولویت هاشون مطمئن شدن ، وارد سایت سنجش بشن و انتخاب هاشون رو ثبت کنن .

البته پروسه انتخاب رشته قطعا پیچیدگی ها و سختی های خودش رو داره و هر دانش آموزی لازمه انتخاب رشته خودش رو به مشاورین متخصص واگذار کنه . خیلی راحت میتونی با پر کردن فرم زیر با مشاورین ما به صورت رایگان ارتباط بگیری تا تو انتخاب رشته بتونیم بهت کمک کنیم

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 1400

در خصوص زمان انتخاب رشته کنکور 1400 باید توجه داشته باشید که تقریبا چند روز پس از زمان اعلام نتایج کنکور 1400 می توانید نسبت به ثبت انتخاب رشته خود از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام نمایید. زمان انتخاب رشته کنکور سراسری برای سال 1400 و انتشار کارنامه اولیه کنکور 1400 احتمالا در هفته دوم مردادماه باشد و زمان اعلامی نیز طبق سنوات گذشته تمدید خواهد شد.

در حال حاضر اطلاعیه ای از زمان شروع فرآیند انتخاب رشته آزمون سراسری مقطع کارشناسی برای سال 1400 از سوی سازمان سنجش اعلام نشده است اما در صورت انتشار، این مقاله بروزرسانی خواهد شد. 

البته فراموش نکنید که به دلیل اهمیت امر انتخاب رشته و این که ممکن است برخی از داوطلبان نتوانسته باشند در فرصت اولیه انتخاب رشته خود را ثبت نمایند، سازمان سنجش مهلت مجدد انتخاب رشته کنکور سراسری برای داوطلبان در نظر خواهد گرفت.

داوطلبان می توانند با استفاده از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در زمان تعیین شده به صورت اینترنتی نسبت به ثبت کد رشته محل های مورد نظر خود اقدام نمایند. در صورت تمایل می توانید برای انجام مشاوره انتخاب رشته کنکور 1400 به صورت کاملا تخصصی با مشاوران موسسه یک شو ارتباط بگیرید.

انتخاب رشته کنکور 1400

چگونه انتخاب رشته كنيم؟

همه داوطلبان چه آنها كه در يك گروه آزمايشی شرکت كرده اند و چه آنها كه در دو يا سه گروه آزمايشی شركت كرده اند ، در يك فرم انتخاب رشته کنکور و حداكثر تا 150 رشته محل ميتوانند انتخاب كنند. 

رشته محل های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته، بخش ظرفيتها، مربوط به هرگروه آزمايشی، انتخاب كنيد. براي انتخاب رشته از دوره های مختلف روزانه، نوبت دوم، پيام نور و دوره هاي ديگر به شرايط اختصاصی هر دوره در اين دفترچه توجه كنيد. 

شرايط بعضی از اين دوره ها را در دفترچه ببینید. براي جلوگيري از اشتباه، بهتر است قبل از ورود به سامانة اصلی انتخاب رشته، رشته های انتخابی خود را با كد مربوط به هر رشته، به ترتيب علاقه مندی در پيش نويس انتخاب رشته وارد كنيد.   پس از نهايي كردن رشته هاي انتخابی و اطمينان از ترتيب انتخاب های خود، آنها را در سامانه اصلی انتخاب رشته، به سازمان سنجش اعلام كنيد.  

به ياد داشته باشيد، در فرم انتخاب رشته، اولويت ترتيب رشته هايی كه انتخاب ميكنيد، فقط نشان دهندة علاقه مندی شماست و تأثيری در افزايش احتمال قبولی ندارد. 

اگر نمره و شرايط لازم براي قبولی در رشته ای را داشته باشيد، اين رشته را در هر اولويت اول يا صد و پنجاهم انتخاب كنيد، احتمال قبولی شما در آن رشته بيشتر نميشود. در مجموعه رشته هايی كه انتخاب ميكنيد، اولين رشته انتخابی، نشان دهنده بيشترين علاقه شما و آخرين رشته انتخابي، نشان دهنده كمترين علاقه شما است.  

اگر در مجموعه رشته هایی که انتخاب کرده اید، شرايط قبولی در چند رشته را داشته باشيد، سازمان سنجش اولين رشته را به عنوان رشته قبولی اعلام ميكند.

چگونه رشته های انتخابی خود را به سازمان سنجش اعلام كنيم؟ انتخاب رشته اينترنتی

پس از انتخاب كد رشته محل ها از دفترچه راهنمای انتخاب رشته در پيش نويس و اطمينان از رشته های
انتخابی خود و ترتيب علاقه مندی به رشته ها، وارد صفحه انتخاب رشته سازمان سنجش شويد.
ابتدا از صفحه اصلی وبگاه سازمان سنجش وارد صفحه آزمون سراسری شوید 

راهنمای انتخاب رشته 1400 1

در صفحه آزمون سراسری، وارد صفحه انتخاب رشته شوید.

از صفحه انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری، بعد از چند مرحله وارد صفحه اصلی انتخاب رشته می شوید.
صفحه اطلاعات آزمون
در این صفحه فرصت زمانی انتخاب رشته و شماره تماس برای رفع اشکالات احتمالی اعلام شده است.

راهنمای انتخاب رشته 1400 3

اگر طبق بند هفتم كارنامه مجاز به انتخاب دوره های پیام نور و غیر انتفاعی یا دانش گاه فرهنگیان شده ايد ولی قبلا در زمان ثبت نام، علاقه مندی خود را اعلام نکرده ايد، در این صفحه میتوانيد از پیوندخرید کارت سمت راست صفحه هزينه آن را پرداخت نماييد تا بتوانيد از این دوره ها هم، رشته محل هايی را انتخاب کنيد.

ورود به سیستم انتخاب رشته

با تأیید این مورد که اطلاعیه ها و اين دفترچه راهنما را مطالعه کرده اید، به صفحه بعدي وارد میشوید.

راهنمای انتخاب رشته 1400 3

از اين صفحه، به سه روش ميتوانيد وارد سيستم انتخاب رشته خود شويد.
روش اول- سريال ثبت نامی 12 رقمی + شماره شناسنامه
روش دوم- شماره پرونده + كد ملي + سريال شناسنامه
روش سوم- شماره رهگيري ثبت نام 16 رقمی + كد ملی
به یکی از روشهای بالا، به صفحه بعدی به نام صفحه اطلاعات داوطلب، وارد می شوید. صفحه اطلاعات داوطلب در این صفحه اطلاعات شخصی شما نمایش داده میشود. اگر اطلاعات مربوط به شما صحیح است، آن را تایید كنيد تا وارد صفحه بعدی شويد. در پايين صفحه اطلاعات داوطلب، معدل كتبي ديپلم و عنوان ديپلم شما درج شده است. اگر اشكالی در آن ميبينيد، ميتوانيد آنها را اصلاح كنيد.
بند ديگر مربوط به داوطلبان اتباع خارجي است که بايد تکميل شود.

پس از تكميل و تأييد، اطلاعات داوطلب، وارد صفحه اصلی انتخاب رشته می شويد.

صفحه اصلی انتخاب رشته

اگر قصد داريد از دوره های پيام نور، غيرانتفاعي و دانشگاه فرهنگیان، رشته هايی را انتخاب كنيد و تازه هزينه آن را پرداخت كرده ايد. لازم است سریال پرداخت مربوط به هر كدام را وارد نماييد.
– فراموش نکنید 17 رشته از گروه هنر آزمون عملی دارد که برای انتخاب هر یک از آن ها باید در آزمون عملی آن رشته شرکت کرده و يا شركت نماييد.
-كساني كه قبال در زمان ثبت نام علاقهمندی خود را به پیام نور و غیرانتفاعی اعلام كرده اند، در اينجا لازم نيست اقدامی نمايند.
– همه داوطلبان فقط يك فرم انتخاب رشته دارند. حتي اگر در دو يا سه گروه آزمايشي شركت كرده باشند. 

راهنمای انتخاب رشته کنکور 1400

نحوه وارد كردن رشته های انتخابی در فرم الكترونيك

در پايين صفحه دو ستون ترتيب اولويت و كد رشته محل قرار دارد.

كد عددی رشته های انتخابی خود را به ترتيب علاقه مندي وارد كنيد.

با وارد كردن كد هر رشته، عنوان آن رشته، دوره و نام دانشگاه به طور خودكار نمايش داده ميشود. با دقت در عنوان رشته، مطمئن شويد كه كد را درست وارد كرده ايد.
اگر كدی را كه مربوط به گروه آزمايشی شما نيست وارد كنيد چنين پيغامی ظاهر ميشود:

خطای انتخاب رشته

اگر مجاز نباشيد رشته ای را انتخاب كنيد مثال در گروه هنر ثبت نام نكرده ايد اما رشته هايی از آن گروه را انتخاب كنید چنين پيغامی ظاهر می شود:

خطاهای انتخاب رشته

پايان ورود كدهای عددی رشته محل ها

بعد از اینکه کد رشته محلهای مورد نظر خود را وارد کردید، در پایان، با فشردن گزینه تایید و ادامه، رسيد انتخاب رشته كه شامل مشخصات فردی و فهرست رشته های انتخابی شماست، نمایش داده می شود.

  • شماره پرونده و شماره رسید انتخاب رشته كد عددی 15 رقمی را، كه در بالای این صفحه رسید انتخاب رشته قرار دارد ، حتما یادداشت نمایید.
  •  اگر چنين رسيدی دريافت نكنيد، انتخاب رشته شما تمام نشده است. 
  • بهتر است كه این صفحه را چاپ و تا اعالم نتيجه نهايی از آن نگهداری كنید. 
  • پس از پایان این مراحل، شما این امکان را دارید که تا هشت نوبت وارد صفحه انتخاب رشته شوید و رشته های انتخابی تان را ویرایش نمایید.

توضیحات تکمیلی مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

  • برای پرداخت هزینه، ثبت اعلام علاقه مندی به رشته های پيام نور و غيرانتفاعی، از صفحه اصلی وبگاه سازمان سنجش، از قسمت خرید کارت اعتباری می توانید اقدام کنید.
  • هر داوطلب فقط از دوره هايی كه مجاز شده است می تواند انتخاب رشته نمايد.
  • اگر از دوره ای كه مجاز به انتخاب رشته نيستيد، رشته ای را انتخاب نماييد، سامانه انتخاب رشته، به شما اجازه انتخاب نمی دهد.
  • برای انتخاب رشته های پيام نور، غيرانتفاعی و دانشگاه فرهنگیان مجاز بودن كافی نيست، بلكه بايد علاقه مندی خود را هم اعلام كرده باشيد.
  • مهمترين معيار شما برای انتخاب رشته، رتبه در سهمیه و زيرگروه های مقابل آن است.
  • احتمال قبولی شما در زير گروهی كه رتبه بهتری داريد، بيشتر است.
  • رشته های دانشگاه های فرهنگيان و تربيت دبير شهید رجايی و همچنين رشته های مربوط به مناطق محروم، زلزله زده و سیل زده، مشمول ضوابط رشته های دوره روزانه می باشند.
  • تغيير رشته و دانشگاه پس از مشغول شدن به تحصیل و در دانشگاه محل تحصیل طبق آيين نامه آموزشی مربوطه و موافقت دانشگاه مبداء و مقصد و البته به سختی انجام می شود. بنابر اين توصيه می شود در این مرحله در انتخاب رشته و دانشگاه دقت نماييد.
  • هيچ دانشجويی مجاز نيست همزمان در دو رشته و يا دو محل (موسسات دولتی يا غير دولتی) تحصيل نمايد. (دانشجویان استعداد درخشان شامل این ممنوعیت نمی شوند.)
سوالات متداول دانش آموزان درباره انتخاب رشته

انتخاب رشته کنکور سراسری بعد از اعلام نتایج اولیه در حدود 9 یا 10 مرداد 1400 آغاز خواهد شد.

در سایت یک شو تمامی رشته محل های قبولی با توجه به رتبه مشخص شده اند و مشاوران یک شو بهترین مشاوره انتخاب رشته را به شما ارائه خواهند داد.

 آزمون دانشگاه آزاد و سراسری به صورت یک آزمون هماهنگ برگزار می شود، اما مراحل انجام انتخاب رشته برای رشته های پزشکی ،دندان ،داروسازی درسایت سازمان سنجش و مابقی رشته ها  به صورت جداگانه و در سامانه های مجزا برگزار می شود .

با توجه به بررسی انتخاب رشته به ترتیب فرم انتخابی داوطلب مهم ترین فاکتور در نحوه چینش انتخاب رشته علاقه داوطلب می باشد که در متن مقاله نحوه این چینش به صورت کامل توضیح داده شده است .

انتخاب ها باید در سه دسته خوشبینانه ، منطقی و بدبینانه باشد که روال آن در متن مقاله توضیح داده شده است .

انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سایت سنجش انجام می شود که آدرس آن در متن مقاله گفته شده است .

مشاور

69 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات زیرا حتما ببینید ...