رشته مهندسی راه آهن برخلاف اسم ناآشنایش رشته متنوع وکارآمدی است، راهآهن از آن دسته مهندسیهایی است که تمام کشورهای دنیا نیاز ویژهای به آن دارند. انتخاب رشته اصولی کنکور 1401 به سبک موسسه یکشو
وضعیت رشته مهندسی راه آهن در ایران
با توجه به در نظر گرفتن تمام مزایای حمل ونقل ریلی امروزه راهآهن مسیر ویژهای برای جلوگیری از بسیاری مشکلات زیستمحیطی موجود و پایان منابع تجدیدناپذیر میباشد.
در ایران نیز مهندسی راهآهن به عنوان یک رشته تحصیلی نوپا در دانشگاههای اندکی شروع به فعالیت نموده است و همه مسئولان وآینده نگران میدانند که گره بسیاری از مشکلات درون شهری و برون شهری به دست همین مهندسین آینده رفع خواهد شد. با تمام این تفاسیر متخصص در این رشته در کشور ما و دیگر کشورها کم است و نیاز به مهندسینی باهوش و کارکشته در این رشته غیرقابل انکار میباشد.
رشته مهندسی راه آهن با مسایلی از جمله کنترل و هماهنگی فعالیتهای ریلی، طراحی زیرسازی و روسازی راهآهن، استفاده موثر از وسایط نقلیه ریلی، ماشینآلات، روسازی خط و افزایش کارایی سازمانهای حمل و نقل ریلی سروکار دارد. در این دوره تکنولوژی و علوم روشهای بهرهبرداری، شناسایی مسیرهای گوناگون راهآهن و مهارت در بهرهگیری از اجزای متشکل راهآهن (انسان، ریل، لوکوموتیو، واگن، ماشینآلات خطی، ساختمان و ابنیه مسیر، تاسیسات، علائم و ارتباطات) به منظور رسیدن به حداکثر کیفیت و کمیت در خدمات راهآهن ارائه میگردد. این رشته سه گرایش در مقطع کارشناسی دارد: مهندسی ماشینهای ریلی یا جریه (بخشهای متحرک)، مهندسی خط و سازههای ریلی و مهندسی حمل و نقل ریلی (برنامهریزی حمل و نقل)
درس ریاضی در رشته مهندسی راه آهن مانند سایر رشتههای مهندسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما علاوه بر قوی بودن در دو درس ریاضی و فیزیک، دانشجوی رشته مهندسی مرتبط با راهآهن باید توانایی مدیریت را داشته و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد. دانشجوی مهندسی سازههای ریلی راهآهن باید سختکوش، جدی و مقاوم بوده و آمادگی کار در هر شرایطی را داشته باشد چون کار اصلی یک مهندس سازههای ریلی در بیابان، دشت، کویر و کوهستان است و فردی که وارد این رشته میشود باید به کارهای اجرایی علاقمند باشد.
همچنین اگر یک مهندس رشتههای راهآهن برخورد اجتماعی خوبی داشته باشد، میتواند در محیط کار خود باعث خلاقیت کارگران و کارمندانی شود که در زیرنظر او فعالیت میکنند. همچنین تسلط به زبان انگلیسی و کامپیوتر یک امتیاز مهم برای دانشجوی این رشته است و چنین فردی راحتتر میتواند جذب بازار کار شود. دانشجویانی در رشته مهندسی حمل و نقل ریلی موفق میشوند که به جامعهشناسی علاقمند باشند چون این رشته بیشتر به فاکتورهای انسانی در صنایع میپردازد تا فاکتورهای تکنولوژیکی.
فارغ التحصیلان رشته مهندسی راه آهن، مهندسی ماشین های ریلی، مهندسی حمل و نقل ریلی و مهندسی خط و سازه های ریلی در سطح کارشناسی می توانند وارد این شغل شوند.
البته امکان ادامه تحصیل در رشته های مهندسی ماشین های ریلی، مهندسی حمل و نقل ریلی، کنترل و علائم، مهندسی خطوط راه آهن و مهندسی راه آهن برقی در مقطع کاشناسی ارشد و مهندسی راه آهن با گرایش های ماشین های ریلی و خطوط و سازه های ریلی در مقطع دکترا نیز در دانشگاه های کشور وجود دارد.
مهندس راه آهن می تواند در راه آهن جمهوری اسلامی ایران، راه آهن های شهری(مترو)، شرکت های وابسته به راهآهن ، کارخانجات واگن و لوکوموتیو سازی ،شرکت های مشاوره مهندسی، موسسات پژوهشی و … استخدام شود.
علیرغم اینکه عامل اصلی پیشرفت و توسعه ناوگان ریلی کشور، وجود نیروهای متخصص در این حوزه است، در بسیاری از بخش های راه آهن، مهندس راه آهن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست. در بسیاری از استخدام ها برای امور تخصصی راه آهن، فارغ التحصیلان و متخصصان سایر رشته ها از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی عمران و … جذب می شوند. در صورتی که مرتبط ترین و مهم ترین تخصص، مهندسی راه آهن می باشد. این امر نیاز به فرهنگ سازی و تلاش مضاعف متخصصان این حوزه برای شناساندن حرفه خود و البته توجه ویژه مسئولان دارد.
روند خصوصی سازی در بخش حمل و نقل ریلی کشور شروع شده و رو به رشد است. با ورود شرکت های خصوصی امید است فرصت های شغلی بیشتری پیش روی مهندسان راه آهن قرار گیرد.
مهندس راه آهن که در بخش دولتی استخدام شود، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند.
در بخش خصوصی هم که میزان تخصص، تجربه و توانمندی های فرد، نقش عمده ای در تعیین میزان حقوق او خواهد داشت. بنابراین مهندسان راه آهن در بخش خصوصی درآمدهای متفاوتی دارند. البته در حال حاضر شرکت های خصوصی بخش محدودی از سیستم حمل و نقل ریلی کشور را تشکیل می دهند.
کارشناسیارشد در رشتههای: مهندسی ماشینهای ریلی، مهندسی حمل و نقل ریلی، کنترل و علائم، مهندسی خطوط راهآهن، مهندسی راهآهن برقی
کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار
با توجه به تازه تأسیس بودن این رشته و با توجه به اینکه نظام حرکت ریلی کشور نیاز به متخصصانی کارآمد در این زمینه دارد، به نظر میرسد نیاز به فارغالتحصیلان این رشته بیش از هر رشتهای انکارناپذیر است. فارغالتحصیلان میتوانند به عنوان مهندس راهآهن و مهندس راه و ساختمان و شهرسازی مشغول به کار شوند. حوزه فعالیت فارغالتحصیلان این رشته شرکتهای راهآهن و واگنسازی و ذوب آهن و کارخانجاتی نظیر واگن پارس راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای مهندسی و … میباشد.
حد نصاب درصد دروس لازم برای قبولی در رشته مهندسی راه آهن دانشگاه سراسری:
میانگین 30 درصد عمومی = قبولی در رشته مهندسی راه آهن دانشگاه دولتی روزانه
میانگین 5 درصد اختصاصی = قبولی در رشته مهندسی راه آهن دانشگاه دولتی روزانه
حداقل درصد دروس و آخرین رتبه لازم جهت قبولی رشته مهندسی راه آهن دانشگاه دولتی کنکور 1400 – 99 در منطقه 2
رتبه کشوری :60595
رتبه در منطقه 2 :23585
شهر محل سکونت :کرمانشاه
رشته محل قبولی روزانه :دانشگاه صنعتی کرمانشاه
ادبیات فارسی :31%
عربی :7%
دین و زندگی :39%
زبان انگلیسی:6%
ریاضی:4%
فیزیک:4%
شیمی:2%
رتبه کشوری :58251
رتبه در منطقه 2 :22608
شهر محل سکونت :اراک
رشته محل قبولی روزانه :دانشگاه صنعتی کرمانشاه
ادبیات فارسی :40%
عربی :34%
دین و زندگی :47%
زبان انگلیسی:20%
ریاضی:5%
فیزیک:1%
شیمی:0%
رتبه کشوری :39129
رتبه در منطقه 2 :14800
شهر محل سکونت :کرمانشاه
رشته محل قبولی روزانه :دانشگاه صنعتی کرمانشاه
ادبیات فارسی :30%
عربی :22%
دین و زندگی :19%
زبان انگلیسی:21%
ریاضی:10%
فیزیک:9%
شیمی:7%
حداقل درصد دروس و آخرین رتبه لازم جهت قبولی رشته مهندسی راه آهن دانشگاه دولتی کنکور 1400 – 99 در منطقه 3
رتبه کشوری :45416
رتبه در منطقه 3 :7230
شهر محل سکونت :کرمانشاه
رشته محل قبولی روزانه :دانشگاه صنعتی کرمانشاه
ادبیات فارسی :46%
عربی :-4%
دین و زندگی :46%
زبان انگلیسی:44%
ریاضی:8%
فیزیک:2%
شیمی:3%
رتبه کشوری :44808
رتبه در منطقه 3 :7093
شهر محل سکونت :بوکان
رشته محل قبولی روزانه :دانشگاه صنعتی کرمانشاه
ادبیات فارسی :43%
عربی :19%
دین و زندگی :42%
زبان انگلیسی:20%
ریاضی:4%
فیزیک:21%
شیمی:0%