رتبه لازم برای قبولی رشته علوم تربیتی + بازار کار موجود

رتبه لازم برای قبولی رشته علوم تربیتی + بازار کار موجود

آشنایی با رشته علوم تربیتی و بازار کار آن 

رشته علوم تربیتی از رشته های علوم انسانی است که به جنبه های آموزش و پرورش آدمی و دانش های مربوط به آن می پردازد. این رشته با دروسی نظیر فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت سروکار دارد. در ادامه درباره رشته علوم تربیتی مطالبی آورده ایم.رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی

رشته علوم تربیتی چیست ؟

تکنولوژی آموزشی در لغت از واژه های خاص “تکنو” به معنی برخورد سیستماتیک با پدیده های علمی، “لوژی” به معنای شناخت، و “آموزش” به معنای فعالیت های هدفمندی است که مربیان یا معلمان انجام می دهند تا تغییر رفتار یا توانایی تغییر رفتار در فراگیرنده به وجود بیاید. از همین جا مشخص می شود که تکنولوژی آموزشی به معنای شناخت پدیده ها یا روش های دقیق آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی است.رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی

 

علوم تربیتی (Education) از رشته های علوم انسانی است که به جنبه های آموزش و پرورش آدمی و دانش های مربوط به آن می پردازد. دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید در نظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان و مکان خاصی نیست.

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی

یعنی به‌طور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، دانشگاه یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه، و در هر زمانی و هر مکانی است. آموزش عمومی، آموزش عالی، آموزش کارکنان، سوادآموزی بزرگسالان، خودآموزی، آموزش الکترونیکی و مجازی از انواع آموزش محسوب می شوند.

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی

رشته علوم تربیتی از رشته‌ های گروه علوم انسانی است که به مسائلی از جمله انسان و جنبه های آموزش و پرورش در او می پردازد و این رشته با دروسی نظیر فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت سروکار دارد.

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی

در رابطه با گرایش های رشته علوم تربیتی در مقاطع مختلف لازم است بدانید که رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی شامل پنج گرایش (تکنولوژی آموزشی، راهنمایی و مشاوره، آموزش پیش دبستانی و دبستانی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی) و در مقطع کارشناسی ارشد نیز گرایش هایی نظیر (برنامه ریزی آموزشی، آموزش و پرورش تطبیقی، برنامه ریزی درسی، تحقیقات آموزشی، آموزش و پرورش استثنایی، روانشناسی تربیتی، آموزش بزرگسالان، مشاوره و راهنمایی، آموزش و بهسازی منابع انسانی، تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، سنجش و اندازه گیری در آموزش و پرورش) را در برمی گیرد.

 

همچنین رشته علوم تربیتی در مقطع دکتری نیز شامل گرایش هایی چون (تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه ریزی درسی، روانشناسی تربیتی، سنجش آموزش، برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، مدیریت آموزش عالی، اقتصاد آموزش عالی، برنامه ریزی آموزش از راه دور) می باشد.

 

اولین دانشگاهی که در آن رشته علوم تربیتی تأسیس شد دانشگاه کلمبیا است این رشته در سال ۱۸۸۰ توسط نیکولاس موری باتلر(Nicholas Murray Butler) در آن دانشگاه ارائه گردید. با پیوستن جان دیویی به عضویت هیئت علمی این دانشگاه، رشته علوم تربیتی هم از لحاظ آموزشی و هم از جنبه نظری توسعه یافت.

 

رشته های علوم تربیتی

مشاوره انتخاب رشته با موسسه یک شو

زمان اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۰

 

رشته های علوم تربیتی در ایران

رشته علوم تربیتی در ایران در مقطع کارشناسی در پنج گرایش گرایش : تکنولوژی آموزشی، آموزش پیش دبستانی و دبستانی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های برنامه ریزی آموزشی، آموزش و پرورش تطبیقی، برنامه ریزی درسی، تحقیقات آموزشی، آموزش و پرورش استثنایی، روانشناسی تربیتی، آموزش بزرگسالان، مشاوره و راهنمایی، آموزش و بهسازی منابع انسانی، تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، سنجش و اندازه گیری در آموزش و پرورش و در مقطع دکتری در رشته های تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه‌ریزی درسی، روانشناسی تربیتی، سنجش آموزش، برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، مدیریت آموزش عالی، اقتصاد آموزش عالی، برنامه ریزی آموزش از راه دور ارائه می شود.

 

تعداد واحدهای دروس رشته علوم تربیتی

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان ۱۴۲ واحد است، این دروس از لحاط محتوی به عمومی، اصلی، اختیاری و اختصاصی تقسیم می شود، دروس اختصاصی از لحاط نظری و عملی به دو گروه تقسیم می شود (۴۲ واحد دروس نظری و ۸ واحد دروس عملی) کارورزی به شرح زیر است:

 

– دروس عمومی ۲۳ واحد

– دروس اصلی: پایه علوم (اصلی) ۶۱ واحد

– دروس تخصصی: دروس کاربردی ۵۰ واحد

– دروس اختیاری ۸ واحد

 

جمع کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان ۱۴۲ واحد است.

مشاوره انتخاب رشته با موسسه یک شو

زمان اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۰

دروس اصلی هر چهار گرایش

تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران، جامعه شناسی آموزش و پرورش، فلسفه آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، اصول و مبانی آموزش و پرورش، مقدمات مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش تطبیقی، مقدمات برنامه ریزی آموزشی درسی، آموزش و پرورش ابتدایی – راهنمایی و متوسطه، آموزش و پرورش کودکان استثنائی، اخلاق اسلامی، مقدمات تکنولوژی آموزشی، روشها و فنون تدریس، آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، روانشناسی عمومی، روش های آماری در علوم تربیتی، روانشناسی رشد ۱و۲ ، سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی، جامعه شناسی عمومی، مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی/رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی

 

دروس تخصصی (گرایش تکنولوژی آموزشی)

سمینار در برنامه ریزی درسی و آموزشی، اصول برنامه ریزی درس و تحلیل محتوا، مبانی ارتباط انسانی، برنامه ریزی درسی ابتدایی، اصول طراحی پیام های آموزشی، سمینار در تکنولوژی آموزشی، اصول عکاسی، برنامه ریزی درسی متوسطه، تولید برنامه های تلویزیونی، رادیو و تلویزیون آموزشی، انتخاب – بهره برداری و ارزیابی مواد و وسایل آموزشی، تئوری ها و روش های کاربردی در رسانه های جمعی، تولید مواد آموزشی، آموزش برنامه ای، آموزش با روش مبتنی بر سیستم ها، اصول طراحی نظام های آموزشی، تولید فیلم های آموزشی، برنامه ریزی درسی آموزش عالی و بزرگسالان، ارزیابی نظام های کوچک آموزشی، آشنایی با مراکز و مواد آموزشی، کارورزی ها و اجرا پروژه های فردی، کارورزی ها و اجرا پروژه های گروهی، جامعه شناسی ارتباطی

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی

گرایش های رشته ی علوم تربیتی

 

توانایی های مورد نیاز در رشته ی علوم تربیتی

با توجه به اینکه این رشته به صورت بسیار عمیقی با انسان‌ها، رفتار و یادگیری آن‌ها سر و کار دارد، دانشجویان آن لازم است توانایی ذیل را داشته باشند:

 

– روابط انسانی بالا

– اصول مدیریت آموزشی

– جامعه‌ شناسی

– دارای خلاقیت بالا

– برخورداری از فن بیان خوب

مشاوره انتخاب رشته با موسسه یک شو

زمان اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۰

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی

گرایش ها در مقطع کارشناسی

این رشته در ایران در مقطع کارشناسی دارای ۴ گرایش است.

 

– تکنولوژی آموزشی

– آموزش پیش دبستانی و دبستانی

– مدیریت و برنامه‌ ریزی آموزشی

– آموزش و پرورش کودکان استثنایی

 

گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد

رشته ی علوم تربیتی در مقطع ارشد دارای ۱۳ گرایش است.

 

– برنامه‌ ریزی آموزشی

– آموزش و پرورش تطبیقی

– برنامه‌ ریزی درسی

– تحقیقات آموزشی

– آموزش و پرورش استثنایی

– روانشناسی تربیتی

– آموزش بزرگسالان

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی

 

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی : علوم تربیتی در میان رشته‌‌های علوم انسانی مجموعه‌‌‌ای از دانش‌های به هم پیوسته است که به بررسی مبانی، اصول، اهداف، روش‌ها و حل زمینه‌ها و عوامل تعلیم و تربیت می‌پردازد و از روش عقلی و بحث‌های فلسفی در تعلیم و تربیت و نیز روش‌های علمی و یافته‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و… در مباحث نظری و کاربرد سود می‌برد.

 

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی :  علوم تربیتی در وهله اول دارای فایده عملی است یعنی به عمل تربیت در همه مراحل مدد می‌رساند و مانند همه علوم دیگر در هم‌آوایی کنونی پژوهش، نقش غیر مستقیمی را ایفاء می‌کند. به این معنا که برای رشته های علمی دیگر زمینه به آزمایش گذاشتن نظریه هایی مربوط به زمینه‌های دیگر را فراهم می‌کند.

سر فصل ها

  • ۱ رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی
  • ۲ رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ + کارنامه قبولی علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰
  • ۳ در یک تقسیم‌بندی، علوم تربیتی به سه دسته تقسیم می‌شود:
  • ۴ رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی  : رتبه قبولی علوم تربیتی
  • ۵ تخمین رتبه قبولی علوم تربیتی دانشگاه آزاد
  • ۶ علوم تربیتی ؟ امور تربیتی؟ …یا تربیت معلم؟
  • ۷ رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ + کارنامه قبولی علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰
  • ۸ امور تربیتی با علوم تربیتی چه تفاوتی دارد؟
  • ۹ تفاوت علوم تربیتی و تربیت معلم در چیست؟
  • ۱۰ چرا عموم مردم علوم تربیتی را با امور تربیتی اشتباه می گیرند؟
  • ۱۱ علوم تربیتی چقدر به روانشناسی شباهت دارد؟
  • ۱۲ رتبه قبولی علوم تربیتی از کنکور تجربی ۹۹
  • ۱۳ رتبه قبولی علوم تربیتی از کنکور انسانی ۹۹
  • ۱۴ کارنامه قبولی علوم تربیتی​ ۹۸ – ۹۹ و حداقل درصد لازم برای علوم تربیتی سراسری در سهمیه منطقه ۱
  • ۱۵ کارنامه قبولی علوم تربیتی ۹۸ – ۹۹ و حداقل درصد لازم برای علوم تربیتی​ سراسری در سهمیه منطقه ۲
  • ۱۶ کارنامه قبولی علوم تربیتی​ ۹۸ – ۹۹ و حداقل درصد لازم برای علوم تربیتی سراسری در سهمیه منطقه ۳
  • ۱۷ رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی : رتبه لازم برای قبولی رشته علوم تربیتی
  • ۱۸ خدمات مرکز مشاوره تلفنی مشاور یک شو در زمینه مشاوره تحصیلی کنکور

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ + کارنامه قبولی علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰

در یک تقسیم‌بندی، علوم تربیتی به سه دسته تقسیم می‌شود:

الف- علومی که شرایط عمومی و محلی تربیت را مطالعه می‌کنند. از قبیل: تاریخ آموزش و پرورش، جامعه شناسی آموزش و پرورش، مدیریت آموزشی و….

ب- علومی که اوضاع و وقایع تربیتی را چنانکه هستند مطالعه می‌کنند. از قبیل علوم مربوط به روش تدریس، و نظریه‌های مربوط به برنامه ها، روانشناسی اجتماعی، علوم مربوط به ارزشیابی و روانشناسی پرورشی.

ج- علومی که تفکر درباره تربیت و تحول آن را مطالعه می‌کنند. مثل فلسفه آموزش و پرورش.

 

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی  : رتبه قبولی علوم تربیتی

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی  : علوم تربیتی یکی از رشته هایی است که در زیر مجموعه کنکور تجربی قرار دارد و داوطلبان کنکور تجربی می توانند در فرایند انتخاب رشته تجربی این رشته را در دانشگاههای سراسری، آزاد و پردیس های بین الملل انتخاب نمایند. رتبه قبولی علوم تربیتی در دانشگاههای مختلف متفاوت است و هر فرد می تواند بر اساس هدف خود برای قبولی در یکی از این کد رشته محل ها تخمین رتبه قبولی علوم تربیتی را انجام دهد.

یکی از معیارهایی که به انتخاب رشته داوطلبان کمک زیادی می نماید تخمین رشته یا رتبه قبولی علوم تربیتی با توجه به درصدهای کسب شده در کنکور سراسری می باشد. داوطلبان بعد از گذراندن کنکور سراسری در ابتدا با استفاده از درصدهای کسب شده در کنکور سراسری تخمین رتبه قبولی علوم تربیتی دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد را انجام می دهند و سپس با استفاده از رتبه مورد نظر تخمین کد رشته محل قبولی را مورد بررسی قرار می دهند.

در تخمین رتبه قبولی علوم تربیتی داوطلبان می توانند آمار قبولی های علوم تربیتی سال های گذشته را ملاک پذیرش خود قرار دهند. اما همواره باید به این نکته توجه کرد که آمار قبولی های رشته علوم تربیتی در سال های مختلف با یکدیگر متفاوت است و نمیتوان صرفا بر اساس رتبه های قبولی علوم تربیتی در سال گذشته از انتخاب رشته امسال خود مطمئن شویم.

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی/

مشاوره انتخاب رشته با موسسه یک شو

زمان اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۰

تخمین رتبه قبولی علوم تربیتی دانشگاه آزاد

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی  : یکی دیگر از انواع تخمین رتبه قبولی علوم تربیتی، تخمین رتبه قبولی علوم تربیتی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد است که پس از دانشگاه سراسری مورد نظر بسیاری از داوطلبان می باشد. رتبه قبولی علوم تربیتی دانشگاه آزاد نسبت به رتبه قبولی علوم تربیتی دانشگاه دولتی حد نصاب های پایین تری داشته اما بازهم در برخی کدرشته محل ها در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد مانند دانشگاههای آزاد تهران و یا برخی از دانشگاههای با رنکینگ بالا در رتبه بندی دانشگاههای آزاد، رقابت بالایی برای پذیرش وجود دارد.

رتبه قبولی علوم تربیتی بین الملل نیز از دیگر انتخاب های موجود در انتخاب رشته کنکور سراسری و یا انتخاب رشته دانشگاه آزاد می باشد که داوطلبان می توانند در آنها انتخاب کد رشته محل را انجام دهند. معمولا دانشگاه بین الملل دارای شهریه بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد می باشد و خود واحد های دانشگاه آزاد نیز در بسیاری از مواقع دارای پردیس های بین الملل می باشند. معمولا حدود هزینه در پردیس های بین الملل در رشته علوم تربیتی بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان است که البته این رقم ها سال به سال متفاوت می شود.

 

علوم تربیتی ؟ امور تربیتی؟ …یا تربیت معلم؟

اکثر افراد جامعه مرد ، زن ، کوچک و بزرگ بر این باورند که “علوم تربیتی” با تربیت معلم و یا امور تربیتی تفاوتی ندارد . برخی دیگر که می پندارند “علوم تربیتی” همان تربیت بدنی ست!!!

تصور بیشتر افراد این ست که دانشجوی علوم تربیتی در نهایت مربی پرورشی خواهد شد! و نهایتا اگر اطلاعات زیادی داشته باشند می گویند: ” پس آخر آخرش معلم می شوی ؟!”

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ + کارنامه قبولی علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰

در فرهنگ لغت فارسی در ذیل واژه ی “تربیت” این معانی نوشته شده است:

“پروراندن، پروردن، پرورش دادن، ادب و اخلاق به کسی یاد دادن”

واژه های “پروردن ، پروراندن و پرورش دادن” هر سه معنایی واحد دارند و تربیت به این معنا برای همه ی جانداران ( اعم از انسان، حیوان و حتی نباتات) استفاده می شود و درباره ی انسان برای جسم و روح – هر دو- به کار می رود. اما غالبا در میان عوام وقتی از تربیت سخن به میان می آید اذهان مردم به روح و روان آدمی و بعد معنوی او معطوف می گردد. وقتی به کسی خطاب می شود “تو تربیت نداری” در اصل این مفهوم تداعی میشود که “مگر به تو رفتار آداب و مقررات فلان کار را یاد نداده اند؟”

پر واضح است که “علوم تربیتی” و تربیت بدنی با یکدیگر شباهتی ندارند. تربیت بدنی با جسم انسان سر و کار دارد .حال آنکه هر آنچه در “علوم تربیتی” گفته می شود مربوط به تعلیم و تربیت و روح آدمی ست.رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی 

اما ببینیم چرا علوم تربیتی با تربیت معلم و امور تربیتی اشتباه گرفته می شود ؟ و آیا اینها نقاط مشترکی دارند یا نه؟

امور تربیتی با علوم تربیتی چه تفاوتی دارد؟

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی :  امور تربیتی نهادی ست وابسته به سازمان آموزش و پرورش . این نهاد فوریتی بود که در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی با اهداف خاص امور تربیتی –آموزش تعالیم انسانی و اسلامی- تعریف شد ، ادامه پیدا کرد و روز به روز مراحل تکامل را پشت سر گذاشت. در حقیقت هدف آن بارور شدن نظام تربیتی و تعلیم و تربیت دانش آموزان بوده و هست و این همان نقطه ی مشترک امور تربیتی با علوم تربیتی ست.

تفاوت این دو این ست که امور تربیتی یک نهاد است و تنها تعلیم و تربیت را در مدارس دنبال می کند . اما علوم تربیتی یک رشته ی تحصیلی در سطح دانشگاه و در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا ست و تعلیم و تربیت کل جامعه را در نظر دارد.

تفاوت علوم تربیتی و تربیت معلم در چیست؟

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی : علوم تربیتی یک رشته ی تحصیلی ست اما تربیت معلم رشته نیست ، یک گرایش شغلی ست. در مراکز تربیت معلم فرد را برای ” معلم شدن” آماده می کنند آن هم با شرایط و ضوابط خاص این مراکز در زمینه ی جذب و گزینش و آموزش. به عبارت دیگر رشته ی علوم تربیتی بسته به نوع گرایش این رشته ابزاری ست به منظور نیل به اهداف آموزش و پرورش و مراکز تربیت معلم.

چرا عموم مردم علوم تربیتی را با امور تربیتی اشتباه می گیرند؟

به دلیل اینکه هدف نهایی هر دو تعلیم و تربیت است لکن امور تربیتی رسالتی ست که آموزش و پرورش کشور به منظور کاربردی نمودن و نهادینه کردن آموزه های علمی و تربیتی در زندگی دانش آموزان بر ضمّه ی خود قرار داده ست که این آموزه ها همان پیکره ی علوم تربیتی ست. رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی///

مشاوره انتخاب رشته با موسسه یک شو

زمان اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۰

علوم تربیتی چقدر به روانشناسی شباهت دارد؟

این دو هرکدام دو رشته ی مجزا هستند اما تعدادی از واحدهای درسی در هر دو مشترک است. به عنوان مثال می توان از روانشناسی عمومی ، روانشناسی تربیتی ، روانشناسی رشد و مشاوره نام برد.

آینده ی رشته ی علوم تربیتی چیست؟ آیا غیر از آموزش و پرورش هم جایی هست که کارشناس علوم تربیتی در آن فعالیت کند؟

کسانی که وارد این رشته می شوند بسته به نوع گرایش رشته ی خود می توانند به عنوان مدیر ، معلم ، برنامه ریز آموزشی .. جذب شوند. در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته می توانند منوط به نیاز آموزش و پرورش مناطق و نواحی بصورت غیر رسمی با مراکزی مثل مهد کودکهای خصوصی و مدارس غیر انتفاعی همکاری کنند.

ایا دانشجوی علوم تربیتی – مدیریت و برنامه ریزی آموزشی- می تواند وزیر اموزش و پرورش شود؟

بله. به شرط آنکه بتواند لیاقت و شایستگی های مدیریتی و اجرایی خود را از طریق سلسه مراتب کاری به اثبات برساند.

* دانشجویان تربیت معلم تعهد تدریس دارند آیا برای دانشجویان علوم تربیتی نیز چنین تعهدی هست؟

خیر. کسانی که وارد دانشکده ها یا مراکز تربیت معلم می شوند در حقیقت باید گزینش و بعد مشغول به تحصیل شوند. شما در رشته ی علوم تربیتی تحصیل می کنید ممکن است در سطح کسانی باشید که در مراکز تربیت معلم تحصیل کرده اند اما چون مراحل گزینش را طی نکرده اید اگر در آینده مایل باشید که در سیستم آموزش و پرورش به عنوان معلم استخدام شوید این استخدام منوط ست به نیاز آموزش و پرورش و احراز شرایط.


رتبه قبولی علوم تربیتی از کنکور تجربی ۹۹

دانشگاه دوره رتبه در منطقه ۱ رتبه در منطقه ۲ رتبه در منطقه ۳
دانشکده غیرانتفاعی رفاه – تهران ویژه خواهران غیرانتفاعی ۱۷۰۱۹

رتبه قبولی علوم تربیتی از کنکور انسانی ۹۹

دانشگاه دوره رتبه در منطقه ۱ رتبه در منطقه ۲ رتبه در منطقه ۳
دانشگاه قم روزانه ۵۶۹ ۷۳۲۴ ۸۱۷۰
دانشگاه فردوسی – مشهد روزانه ۶۳۳ ۱۷۱۵ ۱۴۰۸
دانشگاه فردوسی – مشهد شبانه ۱۳۲۰ ۲۶۴۶ ۱۸۸۹
دانشگاه شهید بهشتی – تهران روزانه ۷۴۶ ۱۸۳۲
دانشگاه یزد روزانه ۲۶۳۱ ۵۰۲۲ ۴۷۸۴
دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل کرج) روزانه ۴۵۲۶ ۳۲۹۷ ۳۹۳۴
دانشگاه الزهرا(س) – تهران روزانه ۹۱۱ ۲۳۹۴ ۲۳۸۸
دانشگاه تهران روزانه ۹۲۹ ۱۲۸۸
دانشگاه شیراز روزانه ۱۶۷۹ ۶۰۷۲ ۶۵۷۰
دانشگاه علامه طباطبایی – تهران روزانه ۱۶۶۳ ۲۸۵۱
دانشگاه علامه طباطبایی – تهران شبانه ۲۵۶۵ ۴۰۷۹ ۲۹۶۳
دانشگاه کاشان روزانه ۱۹۴۷ ۱۸۴۹ ۵۵۰۷
دانشگاه کاشان شبانه ۲۷۵۵
دانشگاه اصفهان روزانه ۱۵۹۸ ۲۰۶۹ ۴۴۵۸
دانشگاه اصفهان شبانه ۱۹۵۷
دانشگاه تبریز روزانه ۲۵۲۲ ۴۸۱۹ ۴۵۱۵
دانشگاه تبریز شبانه ۳۶۶۵
دانشگاه مازندران – بابلسر روزانه ۴۰۷۹ ۵۳۰۵
دانشگاه شهید باهنر – کرمان روزانه ۴۴۶۸ ۶۲۰۶
دانشگاه شهید باهنر – کرمان شبانه ۷۰۶۸
شما گروه آزمایشی (تجربی) رشته (علوم تربیتی ) از (دانشکده غیرانتفاعی رفاه – تهران ویژه خواهران ) را انتخاب کردید
میانگین تراز کانونی گروه رتبه کشوری رتبه در سهمیه سهمیه در منطقه جنسیت شهر رشته قبولی
۴۷۵۹ نظام قدیم ۱۰۴۲۲۹ ۲۵۶۵۰ منطقه ۱ دختر تهران علوم تربیتی|دانشکده غیرانتفاعی رفاه -تهران /ویژه خواهران / | غیر انتفاعی
۴۲۵۸ نظام قدیم ۱۸۶۲۵۴ ۷۶۰۰۳ منطقه ۲ دختر کرج علوم تربیتی|دانشکده غیرانتفاعی رفاه -تهران /ویژه خواهران / | غیر انتفاعی
۵۰۷۹ نظام قدیم ۱۷۳۳۶۹ ۶۳۲۲۸ منطقه ۳ دختر اسلام‌شهر علوم تربیتی|دانشکده غیرانتفاعی رفاه -تهران /ویژه خواهران / | غیر انتفاعی
۴۴۶۳ نظام قدیم ۱۹۹۹۶۴ ۷۴۷۳۱ منطقه ۳ دختر اسلام‌شهر علوم تربیتی|دانشکده غیرانتفاعی رفاه -تهران /ویژه خواهران / | غیر انتفاعی
شما گروه آزمایشی (انسانی) رشته (علوم تربیتی ) از (دانشگاه تهران ) را انتخاب کردید
میانگین تراز کانونی گروه رتبه کشوری رتبه در سهمیه سهمیه در منطقه جنسیت شهر رشته قبولی
۶۴۷۵ نظام جدید ۹۵۵ ۳۷۱ منطقه ۲ پسر چالوس علوم تربیتی|دانشگاه تهران | روزانه
۶۰۳۱ نظام جدید ۲۳۴۳ ۸۷۸ منطقه ۲ دختر اسلام‌شهر علوم تربیتی|دانشگاه تهران | روزانه
۵۹۲۰ نظام جدید ۴۶۳۳ ۱۷۴۵ منطقه ۲ دختر یزد علوم تربیتی|دانشگاه تهران | روزانه
۴۹۶۵ نظام جدید ۴۶۰۵ ۱۱۲۴ منطقه ۳ دختر صومعه سرا علوم تربیتی|دانشگاه تهران | روزانه
۵۸۴۸ نظام جدید ۴۹۴۶ ۱۲۴۰ منطقه ۳ دختر تهران علوم تربیتی|دانشگاه تهران | روزانه
۵۵۰۲ نظام جدید ۷۳۵۴ ۲۰۸۳ منطقه ۳ دختر ماهان علوم تربیتی|دانشگاه تهران | روزانه
۶۲۷۷ نظام جدید ۸۶۸۵ ۲۵۴۲ منطقه ۳ دختر شیروان علوم تربیتی|دانشگاه تهران | روزانه
شما گروه آزمایشی (انسانی) رشته (علوم تربیتی ) از (دانشگاه شهید باهنر – کرمان ) را انتخاب کردید
میانگین تراز کانونی گروه رتبه کشوری رتبه در سهمیه سهمیه در منطقه جنسیت شهر رشته قبولی
۶۷۰۰ نظام قدیم ۱۱۶۷ ۵۳۹ منطقه ۱ پسر فراشبند علوم تربیتی|دانشگاه شهیدباهنر-کرمان | نوبت دوم
۶۱۵۷ نظام جدید ۱۲۱۰۷ ۴۵۷۴ منطقه ۲ دختر کرمان علوم تربیتی|دانشگاه شهیدباهنر-کرمان | روزانه
۵۴۵۵ نظام قدیم ۱۲۳۵۷ ۴۶۴۱ منطقه ۲ دختر سیرجان علوم تربیتی|دانشگاه شهیدباهنر-کرمان | روزانه
۵۲۱۲ نظام جدید ۱۳۳۷۲ ۴۳۹۳ منطقه ۳ دختر جیرفت علوم تربیتی|دانشگاه شهیدباهنر-کرمان | روزانه
۵۳۹۴ نظام جدید ۱۹۱۷۲ ۶۹۸۰ منطقه ۳ دختر زرند علوم تربیتی|دانشگاه شهیدباهنر-کرمان | روزانه
شما گروه آزمایشی (انسانی) رشته (علوم تربیتی ) از (دانشگاه فردوسی – مشهد ) را انتخاب کردید
میانگین تراز کانونی گروه رتبه کشوری رتبه در سهمیه سهمیه در منطقه جنسیت شهر رشته قبولی
۶۰۶۰ نظام جدید ۳۲۲۸ ۱۳۱۲ منطقه ۱ پسر مشهد علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۵۱۲ نظام جدید ۴۰۲۰ ۱۵۵۸ منطقه ۱ دختر مشهد علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | نوبت دوم
۵۶۲۴ نظام جدید ۱۹۶۶۵ ۵۲۳۵ منطقه ۱ پسر مشهد علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | نوبت دوم
۶۳۸۵ نظام جدید ۱۶۹۲ ۶۵۱ منطقه ۲ دختر کرمان علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۹۳۲ نظام جدید ۱۸۸۵ ۷۱۵ منطقه ۲ دختر قوچان علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۹۱۶ نظام جدید ۳۲۳۷ ۱۲۳۲ منطقه ۲ دختر قوچان علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۶۰۴۲ نظام جدید ۴۸۸۹ ۱۸۳۴ منطقه ۲ دختر نیشابور علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | نوبت دوم
۵۵۶۴ نظام جدید ۱۵۴۰۶ ۵۷۶۷ منطقه ۲ پسر قوچان علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۰۸۰ نظام جدید ۱۹۴۰۲ ۷۱۳۸ منطقه ۲ پسر یزد علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۶۴۹ نظام قدیم ۷۱۸۰ ۲۰۱۴ منطقه ۳ دختر فردوس علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۵۵۶ نظام جدید ۸۰۹۴ ۲۳۴۹ منطقه ۳ دختر مشهد علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۶۶۵ نظام جدید ۸۴۶۴ ۲۴۶۲ منطقه ۳ دختر فریمان علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۶۰۸۶ نظام قدیم ۸۵۶۰ ۲۵۰۳ منطقه ۳ پسر تایباد علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۶۵۲ نظام جدید ۹۲۴۸ ۲۷۶۱ منطقه ۳ دختر فردوس علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۲۴۷ نظام جدید ۱۴۶۰۸ ۴۹۳۴ منطقه ۳ پسر شیروان علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۰۰۹ نظام جدید ۱۶۳۰۷ ۵۶۴۸ منطقه ۳ پسر بشرویه علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۲۶۶ نظام جدید ۱۷۰۵۹ ۵۹۹۷ منطقه ۳ پسر طبس علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۵۲۰۲ نظام جدید ۲۰۰۶۵ ۷۴۰۳ منطقه ۳ پسر خواف علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه
۴۷۶۴ نظام جدید ۲۴۸۵۹ ۹۶۶۵ منطقه ۳ پسر مشهد علوم تربیتی|دانشگاه فردوسی مشهد | نوبت دوم
شما گروه آزمایشی (انسانی) رشته (علوم تربیتی ) از (دانشگاه علامه طباطبایی – تهران ) را انتخاب کردید
میانگین تراز کانونی گروه رتبه کشوری رتبه در سهمیه سهمیه در منطقه جنسیت شهر رشته قبولی
۵۸۳۷ نظام قدیم ۲۹۳۸ ۱۲۳۰ منطقه ۱ پسر تهران علوم تربیتی|دانشگاه علامه طباطبایی -تهران | نوبت دوم
۵۴۹۰ نظام جدید ۴۲۲۱ ۱۵۸۲ منطقه ۲ دختر کرج علوم تربیتی|دانشگاه علامه طباطبایی -تهران | روزانه
۵۸۴۰ نظام جدید ۶۶۹۰ ۲۵۳۲ منطقه ۲ دختر همدان علوم تربیتی|دانشگاه علامه طباطبایی -تهران | روزانه
۵۷۴۶ نظام جدید ۶۹۷۶ ۲۶۳۶ منطقه ۲ دختر سمنان علوم تربیتی|دانشگاه علامه طباطبایی -تهران | روزانه
۵۶۷۶ نظام جدید ۶۶۵۰ ۱۸۱۹ منطقه ۳ پسر قائن علوم تربیتی|دانشگاه علامه طباطبایی -تهران | روزانه
۵۸۸۵ نظام قدیم ۸۰۴۱ ۲۳۳۳ منطقه ۳ دختر حویق علوم تربیتی|دانشگاه علامه طباطبایی -تهران | روزانه
۵۲۷۷ نظام جدید ۱۲۸۹۸ ۴۲۰۴ منطقه ۳ دختر رباط کریم علوم تربیتی|دانشگاه علامه طباطبایی -تهران | روزانه
۵۱۵۱ نظام جدید ۱۳۰۴۱ ۴۲۶۷ منطقه ۳ دختر شیرگاه علوم تربیتی|دانشگاه علامه طباطبایی -تهران | روزانه
۵۲۸۷ نظام جدید ۱۵۰۹۹ ۵۱۳۸ منطقه ۳ دختر شهر قدس علوم تربیتی|دانشگاه علامه طباطبایی -تهران | روزانه

کارنامه قبولی علوم تربیتی​ ۹۸ – ۹۹ و حداقل درصد لازم برای علوم تربیتی سراسری در سهمیه منطقه ۱

در این بخش ، کارنامه و حداقل درصد و رتبه لازم قبولی علوم تربیتی​ روزانه کنکور ۹۸ تعدادی از داوطلبان کنکور انسانی که در منطقه یک قبول شده اند را ارائه داده ایم .

کارنامه قبولی علوم تربیتی​ ۹۸ – ۹۹ و حداقل درصد لازم برای علوم تربیتی سراسری در سهمیه منطقه ۱
زیرگروه پنج محل سکونت دانشگاه قبولی ادبیات فارسی زبان عربی دین و زندگی زبان خارجی ریاضیات اقتصاد ادبیات فارسی تخصصی زبان عربی تخصصی تاریخ و جغرافیا جامعه شناسی منطق و فلسفه روان شناسی
۴۵۰۷ تبریز دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز ۴۶٫۷ ۱۷٫۴ ۴۹٫۴ ۵۰٫۷ ۱۳٫۴ ۲۶٫۷ ۲۸٫۹ ۱۳٫۴ ۲۵٫۶ ۲۵ ۸ ۵۸٫۴
۵۳۰۱ قم دانشگاه قم ۲۴ ۴۶٫۷ ۵۰٫۷ ۵٫۴ ۳۰ ۲۸٫۹ ۱۸٫۹ ۳۳٫۴ ۲۲٫۳ ۳۸٫۴ ۹٫۴ ۲۳٫۴
۴۸۰۶ همدان دانشگاه بوعلی سینا – همدان ۲۲٫۷ ۲۱٫۴ ۲۸ ۳۲ ۸٫۴ ۲۶٫۷ ۲۴٫۵ ۴۶٫۷ ۲۰ ۳۶٫۷ ۰ ۵۵
۶۴۵۱ قم دانشگاه قم ۲۴ ۱۸٫۷ ۳۴٫۷ ۰ ۸٫۴ ۴۴٫۵ ۲۶٫۷ ۰ ۲۲٫۳ ۲۸٫۴ ۸ ۵۵
۶۷۷۶ اسدآباد دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی- اسدآباد همدان ۲۹٫۴ ۳۴٫۷ ۶۸ ۰ -۳٫۳ ۲۶٫۷ ۱۲٫۳ ۸٫۴ ۲۲٫۳ ۶۰ ۱۸٫۷ ۵۶٫۷

کارنامه قبولی علوم تربیتی ۹۸ – ۹۹ و حداقل درصد لازم برای علوم تربیتی​ سراسری در سهمیه منطقه ۲

در این بخش ، کارنامه و حداقل درصد و رتبه لازم قبولی علوم تربیتی روزانه کنکور ۹۸ تعدادی از داوطلبان کنکور انسانی که در منطقه دو قبول شده اند را ارائه داده ایم .

کارنامه قبولی علوم تربیتی ۹۸ – ۹۹ و حداقل درصد لازم برای علوم تربیتی​ سراسری در سهمیه منطقه ۲
زیرگروه پنج محل سکونت دانشگاه قبولی ادبیات فارسی زبان عربی دین و زندگی زبان خارجی ریاضیات اقتصاد ادبیات فارسی تخصصی زبان عربی تخصصی تاریخ و جغرافیا جامعه شناسی منطق و فلسفه روان شناسی
۸۴۹۰ اهواز دانشگاه شهید چمران – اهواز ۱۰٫۷ ۱۸٫۷ ۳۰٫۷ ۲٫۷ ۱۲٫۳ ۴۴٫۵ ۱۵٫۶ ۱۳٫۴ ۳۲٫۳ ۲۶٫۷ ۲۴ ۳۸٫۴
۸۵۵۶ تبریز دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز ۴۲٫۷ ۱۸٫۷ ۶٫۷ ۴ ۱۵ ۲۲٫۳ ۲۷٫۸ ۰ ۳۵٫۶ ۱۸٫۴ ۶٫۷ ۶۰
۹۳۷۳ خرم آباد دانشگاه لرستان – خرم آباد ۳۶ ۱۰٫۷ ۴۵٫۴ ۰ -۱٫۶ ۵۳٫۴ ۴۰ ۱۳٫۴ ۵۴٫۵ ۴۰ ۱۴٫۷ ۴۰
۹۴۵۴ اسدآباد دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی- اسدآباد همدان ۲۵٫۴ ۱۰٫۷ ۴۵٫۴ ۰ -۱٫۷ ۵۳٫۴ ۲۰ -۶٫۶ ۱۵٫۶ ۷۰ ۴ ۸۱٫۷
۹۴۸۷ اسدآباد دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی- اسدآباد همدان ۲۶٫۷ ۹٫۴ ۳۳٫۴ ۰ ۰ ۵۳٫۴ ۳۰ ۶٫۷ ۱۸٫۹ ۲۳٫۴ ۱۸٫۷ ۵۵

کارنامه قبولی علوم تربیتی​ ۹۸ – ۹۹ و حداقل درصد لازم برای علوم تربیتی سراسری در سهمیه منطقه ۳

در این بخش ، کارنامه و حداقل درصد و رتبه لازم قبولی علوم تربیتی​ روزانه کنکور ۹۸ تعدادی از داوطلبان کنکور انسانی که در منطقه سه قبول شده اند را ارائه داده ایم .

 

کارنامه قبولی علوم تربیتی​ ۹۸ – ۹۹ و حداقل درصد لازم برای علوم تربیتی سراسری در سهمیه منطقه ۳
زیرگروه پنج محل سکونت دانشگاه قبولی ادبیات فارسی زبان عربی دین و زندگی زبان خارجی ریاضیات اقتصاد ادبیات فارسی تخصصی زبان عربی تخصصی تاریخ و جغرافیا جامعه شناسی منطق و فلسفه روان شناسی
۹۸۷۴ اراک دانشگاه اراک ۲۹٫۴ ۹٫۴ ۲۶٫۷ -۱٫۳ ۱٫۸ ۴۶٫۷ ۲۷٫۸ ۰ ۳۳٫۴ ۴۳٫۴ ۸ ۶۱٫۷
۱۱۵۹۳ اردبیل دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل ۱۶ ۸ ۴۹٫۴ ۰ ۰ ۴۴٫۵ ۳۳٫۴ ۳٫۴ ۴۸٫۹ ۴۶٫۷ ۲۰ ۳۳٫۴
۱۱۲۰۶ ارومیه دانشگاه ارومیه ۲۴ ۱۲ ۴۲٫۷ ۱۳٫۴ ۰ ۸۲٫۳ ۴۰ -۳٫۳ ۳۸٫۹ ۲۸٫۴ ۱۲ ۳۶٫۷
۱۰۷۸۹ ارومیه دانشگاه ارومیه ۱۳٫۴ ۱۶ ۳۲ ۴ ۳٫۴ ۶٫۷ ۳٫۴ ۲۵ ۱۲٫۳ ۳۸٫۴ ۱۰٫۷ ۶۳٫۴
۱۲۳۰۹ قم دانشگاه قم ۰ ۶٫۷ ۵۸٫۷ ۰ ۵٫۳ ۹۳٫۴ ۰ ۰ ۳۱٫۲ ۳۵

 

در نظر داشته باشید به دلیل اهمیت اولویت بندی انتخاب ها و تاثیر آن در اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری توصیه می کنیم از راهنمایی های مشاوران مجرب در این زمینه استفاده کرده تا به نتیجه دلخواه در اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۹​ دست یابید .

کارشناسان مجرب مرکز یک شو آماده اند با در نظر گرفته علایق داوطلب ، تجارب خود را به کار گرفته و بهترین انتخاب رشته را ارائه دهند . راه ارتباطی داوطلبان با مشاوران این مرکز سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی یک شو می باشد .

 


 

در استخدام ، الویت با کدام گروه است؟علوم تربیتی یا تربیت معلم؟

تربیت معلم

در استخدام مشاور اولویت با کدام گروه است؟ علوم تربیتی یا مشاوره ؟

روانشناسان و مشاوران . البته قبلا از علوم تربیتی هم استفاده میشد اما دو سالی ست – این جمله را در سال ۸۵ گفته اند- که به خاطر افزایش فارغ التحصیلان روانشناسی و مشاوره ، دیگر از علوم تربیتی در زمینه ی مشاوره به ندرت استفاده می شود.

رشته ی علوم تربیتی چه امکاناتی را برای آینده ی فرد فراهم میکند؟

چون علوم تربیتی در باب مسائل تعلیم و تربیت است هم برای آینده ی فرد و هم جامعه مفید خواهد بود. برای دانشجویان دختر که در آینده نقش مادری را می خواهند ایفا کنند این رشته حرفهای زیادی دارد. برای دانشجویان پسر هم که در آینده می خواهند نقش پدری را ایفا کنند این رشته خیلی مفید ست . این بعد فردی ست .

اما بعد اجتماعی: در جامعه وقتی فردی با این تخصص و ویژگی ها وارد می شود در هر زمینه می تواند یک شهروند موفق ، یک خواهر موفق، یک برادر موفق و یا یک فرزند موفق باشد. چرا؟ چون مبانی و اصول زیر ساختی مسائل مربوط به علوم تربیتی و روانشناسی را آموزش دیده است.

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی 

  رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی : رشته علوم تربیتی(مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی)

رشته علوم تربیتی شامل چهار گرایش { تکنولوژی آموزشی _ مدیریت و برنامه ریزی آموزشی _ آموزش و پرورش کودکان استثنایی _ آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی است .}

شامل یکسری دروس مشترک است که میتوان به برخی از آنها اشاره داشت: تاریخ آ.پ در اسلام و ایران_ فلسفه آ.پ _ اصول و مبانی آ.پ_ آ.پ تطبیقی _ آ.پ سه مقطع _ روشها و فنون تدریس _ روانشناسی عمومی _ روانشناسی تربیتی _ رشد کودکی و نوجوانی _ جامعه شناسی عمومی _ جامعه شناسی آ.پ _ اقتصاد آ.پ _ مقدمات مدیریت آموزشی _ مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی _ آ.پ کودکان استثنایی _ مقدمات مشاوره و راهنمایی _ سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی _ روش تحقیق در علوم تربیتی _ آشنایی با کتابخانه _ مقدمات تکنولوژی آموزشی _ روشهای آماری در علوم تربیتی.

گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی= یک رشته میان رشته ایست که تلفیقی از رشته های روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه، مدیریت، آمار، زبان، و مشاوره است .

هدف از این رشته= فراهم کردن فرصت های یادگیری و یاددهی هرچه بیشتر برای گروه های واجب التعلیم و علاقه مند به یادگیری و همچنین تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز جامعه است . در کل این رشته ؛ مدیریت بر فعالیت های یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغیرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقق این تغیرات است. در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آ.پ می شوند و تعدادی هم در سازمان های دولتی مدیریت و برنامه ریزی _ برنامه و بودجه فعالیت می کنند .

دروس تخصصی این رشته= ۱_ اصول مدیت آموزشی . ۲ _ روانشناسی اجتماعی . ۳ _ سازمان و قوانین . ۴ _ اصول برنامه ریزی آموزسی . ۵ _ مبانی امور مالی بودجه . ۶ _ اصول برنامه ریزی درسی . ۷ _ کاربرد مقدمات کامپیوتر در مدیریت آموزشی . ۸ _ اصول حسابداری . ۹ _ روابط انسانی _ ۱۰ _ نظارت و راهنمایی تعلیماتی . ۱۱ _ راهنمایی تحصیلی و شغلی . ۱۲ _ مسائل نوجوانان و جوانان . ۱۳ _ آموزش بزرگسالان . ۱۴ _ آموزش ضمن خدمت . ۱۵ _ مدیریت اسلامی . ۱۶ _ پروژه( سمینار) . ۱۷ _ کارعملی مدیریت در سازمان . ۱۸ _ کارعملی مدیریت در آموزشگاه . ۱۹ _ متون زبان خارجه در برنامه ریزی . ۲۰ _ متون زبان خارجه در مدیریت آموزشی .

طول دوره تحصیل

طول دوره کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ۵ سال (حداقل ۴ و تا ۶ ) و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی است کلیه دروس درس ۸ ترم برنامه ریزی شده است و طول هر ترم ۱۷ هفته معادل نیسمال تحصیلی است زمان تدریس هر واحد درسی از نوع نظری ۱۷ ساعت و هر واحد عملی ۲۴ ساعت و هر واحد کارورزی ۵۱ ساعت است.

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی : تعداد واحدها

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی ۱۳۵ واحد است این دروس از لحاظ محتوی به دروس عمومی، دروس اختصاصی دروس اصلی و دروس اختیاری تقسیم میشوند.
۱-دروس عمومی۲۴ واحد
۲-دروس اصلی:دروس پایه علوم تربیتی ۶۰ واحد
۳-دروس تخصصی ۴۵ واحد
۴-دروس اختیاری ١٠ واحد
۵-دروس پیش۸ واحد
جمع۱۴۷ واحد

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی : در سطح کارشناسی ارشد

رشتهٔ علوم تربیتی در دورهٔ کارشناسی در ایران۳ گروه آزمونی و مجموعاً ۱۵ گرایش تحصیلی دارد که عبارتند از:

گروه‌ علوم‌ تربیتی‌ ۱ شامل رشته‌های:

۱٫ برنامه‌ریزی‌ آموزشی‌ ۲٫ برنامه‌ریزی درسی ۳٫ تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعلیم‌ و تربیت اسلامی) ۴٫ آموزش بزرگسالان ۵٫ تحقیقات آموزشی ۶٫ تکنولوژی آموزشی‌ ۷٫ مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی

گروه علوم‌ تربیتی ۲ شامل رشته‌های:

۱٫ روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ۲٫ روانشناسی تربیتی ۳٫ مشاوره و راهنمایی ۴٫ مشاوره (مدرسه‌ای, شغلی, خانواده‌ای)

گروه علوم تربیتی ۳ شامل رشته‌های:

۱٫ آموزش و پرورش تطبیقی ۲٫ آموزش و پرورش پیش دبستانی ۳٫ آموزش و پرورش دبستانی

بازار کار
این رشته همان طور که از نام آن نیز مشخص است برای واحد های مختلف آموزشی ایجاد شده و افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند می توانند در مدارس، مهدکودک، بهزیستی و هر قسمتی که نیاز به آموزش مباحث تربیتی دارند مشغول به کار شوند.

لازم به ذکر است که این رشته تنها برای کودکان نبوده و می تواند در زمینه های مختلف به افراد بزرگ نیز مشاوره دهد. البته گرایش های این رشته با هم تفاوت داشته و هر کسی با توجه به گرایش خود در سازمان و ارگان مربوطه مشغول به کار می شود. مثلاً گرایش آموزش کودکان استثنایی برای تربیت افراد مورد نیاز در آموزشگاه های بهزیستی است که باید بتوانند به این افراد مسائل تربیتی را به خوبی آموزش دهند.

خوشبختانه در کشور ما این رشته تا مقاطع بالا وجود دارد و افرادی که به این رشته علاقه دارند می توانند تا مدارج بالا این رشته را ادامه دهند و بعد از فارغ التحصیلی در پژوهشگاه و ارگان های مختلف آموزشی مشغول به کار شوند. این رشته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و فارغ التحصیلان این رشته در صورتی که اطلاعات و علم خود را افزایش دهند می توانند تأثیر بسیار زیادی در سیستم آموزشی کشور ایفا کنند.
وزارتهای آموزش وپرورش و علوم وتحقیقات وفن آوری و مراکزی مانند فرهنگسراها، سازمان بهزیستی، سازمان زندانها، کانونهای اصلاح و تربیت، مراکز مشاوره خصوصی، محل کار دانش‌آموختگان رشته علوم تربیتی می‌تواند باشد.

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی :  نقش و توانایی یا کارایی

فارغ التحصیلان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی با توجه به اهداف ایجاد این رشته باید دارای شناخت و مهارتهای زیر باشند:
-آشنایی با مدیریت اسلامی در رابطه با مدیریت بطور” اعم ” و با مدیریت آموزشی بطور” اخص”
-آشنایی با تئوریهای مختلف مدیریت آموزشی
-آشنایی با اهداف کلی آموزش و پرورش در ارتباط با مدیریت بطور” اعم” و با مدیریت آموزشی بطور” اخص”
– آشنایی باروشهای اجرائی آموزش و پرورش در رابطه با نحوه آموزشی سازماندهی ادارات تشکیلات و تامین بودجه
-آشنایی با برنامه ریزی درسی آموزشی
-دارا بودن قدرت تشخیص در برابر مسائل و مشکلات مختلف آموزشی
-دارا بودن قدرت ارتباط (مدیریت با مدرسان و مربیان)،مدیر با دانش آموزان و اولیاء دانش آموزان مدیر یا کادر اداری)

ضرورت و توانایی

توجه مختصر نیازهای مملکتی در زمینه کمبود مدیران و برنامه ریزان آموزشی متعهد و مسلمان در مقاطع مختلف تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش ضرورت و اهمیت این رشته تحصیلی را روشن می نماید.
با توجه به کمبود مدیران آموزشی متخصص در سطوح مختلف آموزش و پرورش ضرورت تربیت اینگونه افراد مسجل می باشند.
مدیران آموزشی باشد از ویژگیهای مختلف از جمله نحوه برنامه ریزی، روابط انسانی، اصول مدیریت آموزشی و… برخوردار باشد تا بتواند در رابطه با مسائل و مشکلات آموزشی قدرت تشخیص مسائل و تصمیم گیری در مورد رفع آنها را داشته باشد.

رتبه لازم قبولی رشته علوم تربیتی کنکور ۱۴۰۰ از رشته تجربی و ریاضی و انسانی : رتبه لازم برای قبولی رشته علوم تربیتی

نام دانشگاه : دانشگاه یزد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۴۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۲۳۶۶
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۲۲۶۸

نام دانشگاه : دانشگاه اصفهان آموزش و پرورش کودکان استثنایی
ظرفیت رشته : ۱۵
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ : ۱۴۹۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۱۳۲۲

نام دانشگاه : دانشگاه علامه طباطبایی – تهران آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی–نوبت دوم
ظرفیت رشته : ۲۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ : ۱۵۷۲
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۴۳۸۸

نام دانشگاه : دانشگاه الزهرا(س) – تهران مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۲۵
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ : ۱۰۰۴
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۷۱۰

نام دانشگاه : دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل کرج) آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی–
ظرفیت رشته : ۳۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ : ۲۰۶۴
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۲۲۷۳
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۱۷۱۸

نام دانشگاه : دانشگاه تهران تکنولوژی آموزشی
ظرفیت رشته : ۲۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۱۶۶۸
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۲۰۳۸

نام دانشگاه : دانشگاه مازندران – بابلسر مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۳۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۳۰۱۶
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۱۴۴۳

نام دانشگاه : دانشگاه علامه طباطبایی – تهران آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی
ظرفیت رشته : ۲۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ : ۸۸۲
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۱۲۸۵

نام دانشگاه : دانشگاه کاشان مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۲۵
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۲۰۵۸
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۳۰۹۱

نام دانشگاه : دانشگاه گیلان – رشت مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۴۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۴۹۴۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۳۵۸۱

نام دانشگاه : دانشگاه کردستان – سنندج مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۴۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۶۴۹۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۴۰۷۵

نام دانشگاه : دانشگاه شیراز مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۲۵
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ : ۸۳۳
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۵۴۹۹
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۶۰۹۳

نام دانشگاه : دانشگاه لرستان – خرم آباد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۲۵
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۴۹۹۵
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۵۳۰۱

نام دانشگاه : دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۴۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۳۵۰۴
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۲۸۹۹

نام دانشگاه : دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل کرج) تکنولوژی آموزشی–
ظرفیت رشته : ۳۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ : ۱۸۸۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۲۲۹۷
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۳۱۳۰

نام دانشگاه : دانشگاه بیرجند مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۶۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۴۷۷۹
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۳۴۹۲

نام دانشگاه : دانشگاه شهید باهنر – کرمان آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی
ظرفیت رشته : ۲۵
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۳۶۵۶
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۱۸۳۱

نام دانشگاه : دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل کرج) آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی-–
ظرفیت رشته : ۳۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ : ۲۵۹۲
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۴۰۳۶
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۲۶۴۲

نام دانشگاه : دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۳۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۴۴۰۱
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۵۳۰۱

نام دانشگاه : موسسه غیرانتفاعی آل طه – تهران (ویژه خواهران) مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۶۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ : ۶۱۱۷
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۱۵۰۳۱
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ :

نام دانشگاه : دانشگاه مازندران – بابلسر مدیریت و برنامه ریزی آموزشی–نوبت دوم
ظرفیت رشته : ۳۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۷۵۳۸
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۵۳۷۰

نام دانشگاه : دانشگاه ارومیه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۵۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۵۵۷۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۴۹۷۹

نام دانشگاه : دانشگاه قم مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
ظرفیت رشته : ۶۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۸۱۶۲
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۶۹۱۹

نام دانشگاه : دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی – اسدآباد همدان تکنولوژی آموزشی
ظرفیت رشته : ۲۵
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۷۳۳۲
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۵۳۱۷

نام دانشگاه : دانشگاه پیام نور تهران – واحد شهریار آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی
ظرفیت رشته : ۵۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۱۶۰۱۷
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۲۶۳۰۹

نام دانشگاه : دانشگاه پیام نور البرز – مرکز کرج آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی
ظرفیت رشته : ۵۰
آخرین رتبه قبولی منطقه ۱ :
آخرین رتبه قبولی منطقه ۲ : ۲۱۷۵۹
آخرین رتبه قبولی منطقه ۳ : ۱۷۷۴۸