بارم بندی امتحانات نهایی
بارم بندی امتحانات نهایی ۹۹ – ۱۴۰۰ پایه دوازدهم نسبت به هر رشته دیگری متفاوت بوده و با آگاهی از بارم بندی سوالات امتحانات نهایی هر درس می توان بر اساس اولویت ها برای مطالعه امتحانات نهایی برنامه ریزی نمود .
یکی از نکات حائز اهمیت برای موفقیت در امتحانات 99 – 1400 ، آگاهی از میزان اهمیت و نمرات هر یک از مباحث و فصول مختلف دروس در امتحانات نوبت اول ( دی ماه ) و نوبت دوم ( خرداد ماه ) می باشد . بارم بندی راهنمای مناسبی برای دانش آموزان جهت آگاهی از ارزش فصل های کتاب های درسی بوده و همچنین برای معلمان جهت طراحی سوالات امتحانی مفید می باشد .
دروس پایه دوازدهم رشته تجربی شامل دین و زندگی 3 ، عربی ، زبان قرآن 3 ، فارسی 3 ، زبان انگلیسی 3 ، علوم اجتماعی 3 ، سلامت و بهداشت ، ریاضیات 3 ، فیزیک 3 ، شیمی 3 و زیست شناسی 3 می باشد .
ما در ادامه این مقاله بارم بندی تمام دروس پایه دوازدهم رشته تجربی را مورد بررسی قرار می دهیم تا دانش آموزان بتوانند مطابق با بارم بندی امتحان نهایی ۹۹ – ۱۴۰۰ دروس پایه دوازدهم رشته تجربی به ترتیب اهمیت مباحث مختلف هر درس ، برای مطالعه خود اولویت بندی و زمان بندی مناسبی انجام دهند .
بارم بندی امتحان نهایی ۹۹ – ۱۴۰۰ دروس عمومی پایه دوازدهم تجربی
در این قسمت بارم بندی سوالات دروس دین و زندگی ، عربی زبان قرآن ، فارسی و زبان انگلیسی و نحوه بودجه بندی درس های پایه دوازدهم رشته تجربی در جدول مرتبط به هریک از آن ها ارائه شده است .
برای مشاهده حذفیات و بارم بندی امتحان نهای کلیک کنید
بارم بندی درس دین و زندگی 3 دوازدهم تجربی | ||
عنوان | پایانی نوبت اول | پایانی نوبت دوم ،شهریور، بزرگسالان |
درس اول | 3 نمره | 7 نمره |
درس دوم | 3 نمره | |
درس سوم | 2 نمره | |
درس چهارم | 2 نمره | |
درس پنجم | 3 نمره | |
درس ششم | 3 نمره | |
درس هفتم | – | 7 نمره |
درس هشتم | – | |
درس نهم | – | 6 نمره |
درس دهم | – | |
قرائت | 4 نمره | |
جمع | 20 | 20 |
نحوه ارزشیابی مستمر کتاب دین و زندگی 3 رشته علوم تجربی پایه دوازدهم به شرح زیر می باشد :
قرائت صحيح آيات شريفه : 4 نمره
انجام فعاليت های داخل درس ( مانند تدبر در قرآن ، فعاليت كلاسی و … ) و پرسش از متن : 8 نمره
حضور فعال در فرآيند تدريس و مشاركت در گفت و گوهای كلاسی : 5 نمره
پاسخ به سوال های بخش انديشه و تحقيق : 3 نمره
انجام پيشنهادها ، نگارش مقالات تحقيقی و انجام كارهای هنری و ادبی تا دو نمره به معدل نمره مستمر اضافه می كند .
ارزشیبابی پایانی دین زندگی 3 پایه دوازدهم تجربی شامل موارد زیر می باشد :
ارزشيابی پايانی نوبت اول : شامل ارزشيابی از قرائت آيات ( 4 نمره )
آزمون كتبی ( 16 نمره )
در بخش قرائت از هر دانش آموز از حدود دو صفحه از آيات ابتدای هر درس ،امتحان قرائت به عمل مي آيد .
ارزشيابی پايانی نوبت دوم : به صورت نهايی و كتبی می باشد و 20 نمره كامل را به خود اختصاص می دهد .
ارزشيابی نوبت دوم فاقد آزمون قرائت می باشد .
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی دین و زندگی پایه دوازدهم علوم تجربی 99 – 1400 کلیک کنید.
بارم بندی امتحانات نهایی
بارم بندی درس عربی ، زبان قرآن 3 نوبت اول دوازدهم تجربی : | |||
نوبت اول (از درس اول و دوم ) | |||
مهارت های زبانی | موضوع | نمره | جمع |
الف : مهارت واژه شناسی | نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی ؛ از جملات متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » ( زیر کلمات خط کشیده میشود . ) | 1 | 2 نـمره |
مترادف و متضاد ( دو جفت کلمه کنار هم نهاده می شود و دانش آموز فقط تضاد یا ترادف آنها را مشخص می کند ./ یا شش کلمه پراکنده داده می شود که چهار تای آنها متضاد هستند ./ می توان این سؤال را در دل متن درک مطلب طراحی کرد . متضاد یا مترادف دو کلمه را در متن خواست و نمره درک مطلب ، نیم نمره افزایش یابد . ) | 0.5 | ||
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا نوشتن مفرد یا جمع اسم ( در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم ) یا انتخاب گزینه مناسب برای جای خالی یک جمله | 0.5 | ||
ب : مهارت ترجمه به فارسی | ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی از متن ، تـمرین و بخش «اعلموا» | 4.5 | 9 نـمره |
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس . ( ترجمه لای نفی جنس به صورت «هیچ … نیست » مد نظر است . ) | 0.5 | ||
ترجمه درست دو جمله دارای حروف مشبهه بالفعل ؛ یکی از دو جمله از «لیت » است . | 1.5 | ||
ترجمه درست یک یا دو جمله دارای قید حالت ( حال ) در دو شکل آن | 1 | ||
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی ( دو جمله ) | 0.5 | ||
تکمیل ترجمه ناقص از متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » ( چهار جای خالی ) | 1 | ||
ج : مهارت شناخت و کاربرد قواعد | ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده ، ماضی نقلی ، ماضی استمراری ، ماضی بعید ، امر، نهی، نفی، مستقبل ، مجهول ، فعل دارای نون وقایه ، معادل های عربی مضارع التزامی و اسلوب شرط داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند خرج ، دخل ، صبر، کتب و … که زیر فعل خطی کشیده می شود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر ، آنها را ترجمه میکند ؛ مانند : «یا صدیقتی ، لا تخرجی من صفـک . » که در این جمله دو قرینه « یا صدیقتـی » و « ضمیر ک » به دانش آموز کمک می کند تا بتواند « لا تخرجی» را درست ترجمه کند . یا در قالب مصور به صورت ارتباط دادن جملات به تصاویر ( هشت مورد ) | 2 | 7 نـمره |
تشخیص و انتخاب فعل ماضی، مضارع ، امر و نهی مناسب برای جای خالی در جمله ، یا تشخیص نوع فعل ، یا هر سؤال ابداعی دیگر که مهارت تشخیص نوع فعل را بسنجد . ( چهار مورد ) | 1 | ||
تشخیص لای نفی جنس ( چند جمله کوتاه داده می شود و دانش آموز باید لای نفی جنس را از لای نفی و لای نهی و لای جواب تشخیص دهد . ) | 0.25 | ||
تشخیص حروف مشبهه بالفعل ( چند جمله کوتاه داده می شود و دانش آموز باید حرف مشبه بالفعل را از حروف جر ، استقبال ، نفی و سایر حروف تشخیص دهد . / یا به هر صورتی که قدرت تشخیص حروف مشبهه بالفعل را بسنجد . ) | 0.25 | ||
تشخیص محل اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند ؛ مانند : « کتب المسافر رساله فی الفندق . » جملات کاملا حرکت گذاری می شوند. ( فاعل ، مفعول ، مبتدا، خبر، مضاف الیه ، صفت ، جار و مجرور ، یا مجرور به حرف جر ، حال ) از هر دو نوع «حال » سؤال طرح می شود . ( هر کدام ٠/٢٥ نـمره ) | 2 | ||
تشخیص اسم فاعل ، اسم مفعول ، اسم مبالغه ، اسم مکان ، اسم تفضیل یا ترجمه درست آنها ؛ یا ترکیبی از تشخیص و ترجمه آنها ( در هر حالت این اسم ها داخل جملات کوتاه هستند . ) | 1.5 | ||
د: مهارت درک و فهم | سؤال جورکردنی از مفهوم واژگان «وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم » ( چهار مورد ) یا ارائه شش کلمه که دو تا اضافه است و چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود . یا پر کردن جاهای خالی با گزینه های مناسب ( سؤال سه گزینه ای ) | 1 | 2 نـمره |
درک مطلب ( ارائه متن و طراحی چهار سؤال حتی الامکان با چهار کلمه پرسشی خوانده شده ) یا ( ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آنها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی ) ؛ یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی بالا ؛ یا طرح سؤال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است ؛ یا هر شیوه ابتکاری دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد . | 1 |
بارم بندی درس عربی ، زبان قرآن 3 نوبت دوم دوازدهم تجربی | |||
نوبت دوم | |||
مهارت های زبانی | موضوع | نمره | جمع |
الف : مهارت واژه شناسی | نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی؛ از جملات متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » ( زیر کلمات خط کشیده می شود . ) | 1 | 2 نـمره |
مترادف و متضاد ( دو کلمه داده می شود و دانش آموز فقط تضاد یا ترادف را مشخص می کند ؛ یا شش کلمه درهم داده می شود و دانش آموز آن ها را کنار هم به صورت مترادف و متضاد قرار می دهد . ) | 0.5 | ||
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه
یا یافتن گزینه مناسب برای شرح یک کلمه |
0.25 | ||
نوشتن مفرد یا جمع اسم ( در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم ) | 0.25 | ||
ب : مهارت ترجمه به فارسی | ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی از متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » | 5 | 9 نـمره |
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس .
( ترجمه لای نفی جنس به صورت « هیچ … نیست » مد نظر است . ) |
0/5 | ||
ترجمه درست جمله دارای حروف مشبهه بالفعل ( أن ، کأن ، لیت و لعل ) با تکیه بر معنای حروف مشبهه بالفعل | 0.5 | ||
ترجمه یک جمله دارای مفعول مطلق تأکیدی و یک جمله دارای مفعول مطلق نوعی | 1 | ||
ترجمه یک جمله دارای قید حالت | 0.5 | ||
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی ( دو جمله ) | 0.5 | ||
تکمیل ترجمه ناقص از متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » ( چهار جای خالی ) | 1 | ||
ج : مهارت شناخت و کاربرد قواعد | ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده ، ماضی نقلی ، ماضی استمراری ، ماضی بعید ، امر ، نهی ، نفی ، مستقبل ، مجهول ، معادل های عربی مضارع التزامی ، اسلوب شرط و فعل دارای نون وقایه داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند : خرج ، دخل ، صبر ، کتب و … که زیر فعل خطی کشیده می شود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر ، آنها را ترجمه می کند ؛ مانند : « أنا دخلت قریه جدی أمس . » که در این جمله دو قرینه « أنا » و « ی » در « إنی » و « جدی » و قید زمان « أمس » به دانش – آموز کمک می کنند تا بتواند « دخلت » را درست ترجمه کند . در صورتی که از فعل های دشواری مانند تهمسون استفاده می شود ، لازم است که معنای شکل سوم شخص مفرد آن داده شود ؛ مثال : یا تلامیذ ، لم تهمسون فی الصف ؟! ( همس : آهسته سخن گفت ) یا در قالب مصور به صورت ارتباط دادن جملات به تصاویر ( هشت مورد ) یا به صورت تلفیقی از حالت اول و دوم | 2 | 7نـمره |
تشخیص محل اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند ؛ مانند : « کتب المسافر رساله فی الفندق . » جملات کاملا حرکت گذاری می شوند . ( فاعل ، مفعول ، مبتدا ، خبر، مضاف الیه ، صفت ، جار و مجرور ، یا مجرور به حرف جر ، حال ، مستثنی و مفعول مطلق ) تذکر : سهم حال ، مستثنی و مفعول مطلق ١.٢٥ نـمره از ٣ نـمره است . تشخیص نوع مفعول مطلق نیز سؤال می شود . ٠/٢٥ تشخیص اسلوب حصر از استثناست . ٠/٥ نـمره تحلیل صرفی و اعراب که مؤکدا باید در قالب سؤال دو گزینه ای شبیه صفحه ٤٠ کتاب درسی باشد . | 3 | ||
تشخیص اسم فاعل ، اسم مفعول ، اسم مبالغه ، اسم مکان ، اسم تفضیل یا ترجمه درست آن ها ؛ یا ترکیبی از تشخیص و ترجمه آن ها ( در هر حالت این اسم ها داخل جملات کوتاه هستند . ) | 2 | ||
د : مهارت درک و فهم | سؤال جورکردنی از مفهوم واژگان « وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم » ( چهار مورد ) یا ارائه شش کلمه که دو تا اضافه است و چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود . یا پر کردن جاهای خالی با گزینه های مناسب ( سؤال سه گزینه ای ) | 1 | 2 نـمره |
درک مطلب ( ارائه متن و طراحی چند سؤال حتی الامکان با چند کلمه پرسشی خوانده شده ) یا ( ارائه چند جمله و تعیین درست و نادرست آن ها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی ) ؛ یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی بالا ؛ یا طرح سؤال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است ؛ یا هر شیوه ابتکاری دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد . | 1 |
امتحان شفاهی ، میان نوبت اول و دوم | ||
مهارت ها | موضوع | نـمره |
مهارت های خواندن ، شنیدن و سخن گفتن | روان خوانی (بدون درنگ و خطا ، و با تلفظ نسبتا درست مخارج حروف ) ، یا حفظ شعر و اجرای گروهی آن ، اجرای نـمایشی متن برخی درس ها . | 4 |
مکالمه ساده در حد کتاب درسی به صورت پاسخ کوتاه به جمله های پرسشی (سؤال با جملات دارای ما ، ماذا ، ما هو ، ما هی ، بم ، من ، لمن ، أین ، من أین ، ممن ، کم ، هل ، أ ، متی ، کیف ، لماذا ، لم ، عم ، أی ) ، یا اجرای گروهی مکالماتی ساده . | 1 | |
جمع | 5 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی عربی ، زبان قرآن پایه دوازدهم علوم تجربی 99 – 1400 کلیک کنید.
بارم بندی درس فارسی 3 دوازدهم تجربی
|
|||
ردیف | قلمروها | موضوع ها | نمره |
1 | زبانی 7 نمره | معنی واژه | 1.5 |
املای واژه | 1.5 | ||
دستور | 4 | ||
2 | ادبی 5 نمره | آرایه های ادبی | 3 |
حفظ شعر | 2 | ||
3 | فکری 8 نمره | درک مطلب | 4 |
معنی و مفهوم نثر | 2 | ||
معنی و مفهوم نظم | 2 | ||
جمع | 20 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی فارسی پایه دوازدهم علوم تجربی 99 – 1400 کلیک کنید.
بارم بندی درس نگارش 3 دوازدهم تجربی | |||
ردیف | موضوع | سنجه های ارزشیابی | نمره |
1 | بازشناسی | توانایی بازشناسی آموزه های درس | 2 |
2 | تولید متن | خوش آغازی ( جذابیت و گیرایی ، نشان دادن نمایی کلی ازمحتوای نوشته ) | 1 |
پرورش موضوع یا شیوه بیان نوشته ( بیان ساده و صمیمی – بیان احساس متناسب با موضوع – سیر منطقی نوشته – فکر و نگاه نو ) | 9 | ||
خوش فرجامی ( جمع بندی مطالب – تاثیر گذاری و تفکر برانگیز بودن ) | 1 | ||
رعایت نشانه های نگارشی | 1 | ||
املای واژگان ( نداشتن غلط املایی ) | 2 | ||
3 | سازه های نوشتاری | مثل نویسی / حکایت نگاری / شعر گردانی ( درک و دریافت هسته معنایی مثل ، حکایت و شعر – پروراندن موضوع – رعایت املا و نشانه های نگارشی ) | 3 |
املای واژگان ( نداشتن غلط املایی ) | 1 | ||
جمع | 20 |
بارم بندی درس زبان انگلیسی 3 دوازدهم تجربی | |
مهارت | بارم بندی |
( listening ) شنیداری
|
12 نمره |
( reading )
خوانداری |
8 نمره |
( writing ) نوشتاری | 8 نمره |
(vocabulary)
واژگان |
6 نمره |
(grammar)
دستور زبان |
6 نمره |
بارم بندی امتحان نهایی ۹۹ – ۱۴۰۰ دروس تخصصی پایه دوازدهم تجربی
در این بخش به بررسی نحوه ارزشیابی و بارم بندی امتحانات نهایی ۹۹ – ۱۴۰۰ دروس علوم اجتماعی ، سلامت و بهداشت ، ریاضی ، فیزیک ، شیمی و زیست شناسی پایه دوازدهم تجربی می پردازیم .
بارم بندی درس علوم اجتماعی ( هویت اجتماعی ) 3 دوازدهم تجربی | |||
درس | نوبت اول | نوبت دوم | دی ماه ، شهریور و بزرگسالان |
اول | 4 نمره | 5 نمره | 1.5 |
دوم | 4 نمره | 1.5 | |
سوم | 4 نمره | 1.5 | |
چهارم | 4 نمره | 1.5 | |
پنجم | 4 نمره | 1.5 | |
ششم | – | 3 | 2.5 |
هفتم | – | 3 | 2.5 |
هشتم | – | 3 | 2.5 |
نهم | – | 3 | 2.5 |
دهم | – | 3 | 2.5 |
جمع | 20 نمره | 20 نمره | 20 نمره |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی علوم اجتماعی پایه دوازدهم علوم تجربی 99 -1400 کلیک کنید.
بارم بندی درس سلامت و بهداشت دوازدهم تجربی | ||||||
شماره فصل | عنوان فصل | شماره درس | عنوان درس | شماره صفحه | بارم نوبت اول | بارم نوبت دوم |
1 | سلامت | 1 | سلامت چیست ؟ | 11 – 3 | 1.5 | 1 |
2 | سبک زندگی | 18 – 12 | 1 | |||
2 | تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی | 3 | برنامه غذایی سالم | 32 – 19 | 3 | 3.5 |
4 | کنترل وزن و تناسب اندام | 39 – 33 | 2 | |||
5 | بهداشت و ایمنی مواد غذایی | 48 – 40 | 1.5 | |||
3 | پیشگیری از بیماری ها | 6 | بیماری های غیر واگیر | 66 – 49 | 4 | 3.5 |
7 | بیماری های واگیر | 78 – 67 | 3 | |||
4 | بهداشت در دوران نوجوانی | 8 | بهداشت فردی | 100 – 79 | 2.5 | 2 |
9 | بهداشت ازدواج و باروری | 110 – 101 | 1.5 | |||
10 | بهداشت روان | 128 – 111 | – | 2 | ||
5 | پیشگیری از رفتار های پر خطر | 11 | مصرف دخانیات و الکل | 137 -129 | – | 2 |
12 | اعتیاد به مواد مخدر و عوارض آن | 156 – 138 | – | 2 | ||
6 | محیط کار و زندگی سالم | 13 | پیشگیری از اختلالات اسکلتی- عضلانی ( کمر درد) | 169 – 155 | – | 2 |
14 | پیشگیری از حوادث خانگی | 182 – 170 | – | 2 | ||
جمع نمرات | 20 | 20 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی سلامت و بهداشت پایه دوازدهم علوم تجربی 99 – 1400 کلیک کنید.
بارم بندی درس ریاضیات 3 دوازدهم تجربی | ||||
فصل | محدوده فصل | نوبت اول | نوبت دوم | شهریور و دی |
1 | کل | 7 | 2 | 3 |
2 | کل | 5 | 2 | 3 |
3 | کل | 5 | 2 | 2 |
4 | تا صفحه 76 | 3 | 1 | 5 |
صفحه 77 به بعد | ـــــــ | 4 | ||
5 | کل | 3.5 | 3 | |
6 | کل | 3.5 | 2.5 | |
7 | کل | 2 | 1.5 | |
جمع | 20 | 20 | 20 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی ریاضیات پایه دوازدهم علوم تجربی 99 – 1400 کلیک کنید .
بارم بندی درس فیزیک 3 دوازدهم تجربی | ||
شماره فصل | نوبت اول | نوبت پایانی ( آزمون های نهایی ؛ خرداد، شهریور و دی ) |
اول | 8 | 4 |
دوم | 8.5 | 4.25 |
سوم تا ص ٦٢ ( ابتدای ٣-٦ مشخصه های موج ) و تمرین های مربوط از آخر فصل | 3.5 | 6.75 |
سوم ( ابتدای ٣-٦ مشخصه های موج ) تا آخر فصل | ــــــ | |
چهارم | ــــــ | 5 |
جمع | 20 | 20 |
ردیف | انتظارات عملکردی | مستمر | پایانی |
1 | طراحی آزمایش | 1-3 | 1-2 |
2 | اجرای آزمایش ، ثبت داده ها ، نتیجه گیری و ارائه گزارش | 2-4 | |
3 | تجزیه و تحلیل داده ها ، رسم نمودار ، نتیجه گیری از داده ها ، پیش بینی و … | 2-4 | 2-4 |
4 | انجام تحقیق و جمع آوری اطلاعات ( طراحی ، اجرا ، ثبت داده ها ، تجزیه و تحلیل ، ارائه گزارش ) | 2-3 | |
5 | مشارکت و تعامل در فرایند آموزش ( انجام فعالیت های عملی و آزمایشگاهی ، مشارکت در بحث های گروهی ، کنجکاوی علمی و طرح پرسش های مفهومی ) | 4-6 | |
6 | پاسخ به پرسش های مفهومی ( دانش ، کاربرد ، استدلال و قضاوت ) | 1-4 | 4-7 |
7 | توانایی حل پرسش های محاسباتی | 2-4 | 9-11 |
8 | حل مسائل در شرایط جدید( کاربرد و استدلال ) | 1-3 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی فیزیک پایه دوازدهم علوم تجربی 99 – 1400 کلیک کنید.
بارم بندی درس شیمی 3 دوازدهم تجربی | ||
فصل | نوبت اول | نوبت پایانی (آزمون های نهایی- خرداد، شهریور، دی) |
اول ( مولکول ها در خدمت تندرستی ) | 11.5 | 6.5 |
دوم ( آسایش و رفاه در سایه الکتروشیمی ) | 8.5 | 5 |
سوم ( شیمی جلوه ای از هنر، زیبایی و ماندگاری ) | 4 | |
چهارم ( شیمی راهی به سوی آینده روشن تر ) | 4.5 | |
مجموع | 20 | 20 |
ردیف | انتظارات عملکردی | مستمر | پایانی |
1 | طراحی آزمایش | 2-4 | 2 |
2 | اجرای آزمایش ، ثبت داده ها، نتیجه گیری و ارائه گزارش | 2-4 | ــــ |
3 | تجزیه و تحلیل داده ها ، رسم نمودار ، نتیجه گیری از داده ها ، پیش بینی و نمودار خوانی | 2-4 | 2 |
4 | انجام تحقیق و جمع آوری اطلاعات ( طراحی ، اجرا ، ثبت داده ها ، تجزیه و تحلیل ، ارائه گزارش ) | 2-3 | ــــ |
5 | مشارکت و تعامل در فرایند آموزش ( انجام فعالیت های عملی و آزمایشگاهی ، مشارکت در بحث های گروهی ، کنجکاوی علمی و طرح پرسش های مفهومی
( |
4-6 | ــــ |
6 | پاسخ به پرسش های مفهومی ( کاربرد ، استدلال و قضاوت
( |
1-3 | ــــ |
7 | توانایی حل پرسش های محاسباتی | 2-3 | 8 |
8 | حل مسائل در شرایط جدید کاربرد و استدلال | ــــــ | 6 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی شیمی پایه دوازدهم علوم تجربی 99 -1400 کلیک کنید .
بارم بندی درس زیست شناسی 3 دوازدهم تجربی | ||
فصل و عنوان | نوبت اول ( 20 نمره ) | نوبت پایانی ( آزمون های نهایی خرداد شهریور و دی ماه )
( ٢٠ نمره ) |
مولکول های اطلاعاتی | 6 | 2.5 |
جریان اطلاعات در یاخته | 5 | 2.5 |
جریان اطلاعات در نسل ها | 4 | 2.5 |
تغییر در اطلاعات وراثتی | 5 | 2.5 |
تأمین انرژی در یاخته | ____ | 2.5 |
تأمین انرژی برای ساختن مواد آلی | 2.5 | |
فناوری های نوین زیستی | 2.5 | |
رفتارهای جانوران | 2.5 | |
جمع | 20 | 20 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی زیست شناسی پایه دوازدهم علوم تجربی 99 – 1400 کلیک کنید.
سوالات متداول
1- ✔️ چگونه می توان اولویت بندی و زمان بندی مناسبی برای امتحانات نهایی دروس پایه دوازدهم رشته تجربی داشت ؟
✔️ با آگاهی از بارم بندی سوالات امتحانات نهایی هر درس می توان بر اساس اولویت ها برای امتحانات نهایی برنامه ریزی نمود که در این مقاله بارم بندی امتحانات نهایی دروس پایه دوازدهم رشته تجربی آمده است .
2- ✔️ آیا آگاهی از بارم بندی دروس پایه دوازدهم رشته تجربی می تواند برای معلمان نیز مفید باشد ؟
✔️ همان طور که در این مقاله به آن اشاره شده است ، مطالعه بارم بندی دروس پایه دوازدهم رشته تجربی می تواند به معلمان جهت طراحی سوالات امتحانات نهایی مفید باشد .
3- ✔️ بارم بندی امتحانات نهایی دروس پایه دوازدهم رشته تجربی به چه صورت می باشد ؟
✔️ در هر درس ، مباحثی وجود دارد که از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و با توجه به اهمیت هر مبحث میزان نمره ای برای آن در نظر گرفته می شود که در این مقاله می توانید بارم بندی امتحانات نهایی دروس پایه دوازدهم رشته تجربی را مشاهده نمایید .
یکی از ملموس ترين زمان ها برای به كارگيرى یک برنامه ريزى جدی ، فصل امتحانات می باشد . برای داشتن یک برنامه ریزی درسی مناسب و رسیدن به همه ی اهداف تحصیلی باید بتوانید بر اساس اولویت مطالب مطالعه کنید . مطالعه بخش مهمی از موفقیت تحصیلی است اما اگر یک برنامه ریزی منسجم و مطلوب نداشته باشید نمی توانید یک مطالعه خوب و هدفمند داشته باشید .
در زمان امتحان می بایست مدت لازم و مقدار مطالعه ی هر درس را برای خود تعیین کنید و با علامت گذاری نکات و مباحث مهم تر هر درس و تاکید بیشتر بر آنها ، یادگیری خود را بهبود ببخشید . یکی از راه های موفقیت در امتحانات آگاهی از بارم بندی و ارزش فصل های هر درس می باشد . در این مطلب بارم بندی امتحان نهایی دروس پایه دوازدهم رشته انسانی را ارائه می دهیم تا دانش آموزان بتوانند طبق این بارم بندی عملکرد مناسبی در امتحانات داشته باشند .
دروس پایه دوازدهم رشته انسانی شامل دین و زندگی 3 ، عربی ، زبان قرآن 3 ، فارسی 3 ، علوم و فنون ادبی 3 ، زبان انگلیسی 3 ، فلسفه 2 ، جغرافیا 3 ، تاریخ 3 ایران و جهان معاصر ، جامعه شناسی 3 ، علوم اجتماعی 3 ، سلامت و بهداشت و ریاضی و آمار 3 می باشد که در زیر بارم بندی تمام دروس پایه دوازدهم رشته انسانی را مورد بررسی قرار داده ایم .
بارم بندی امتحان نهایی ۹۹ – ۱۴۰۰ دروس عمومی پایه دوازدهم انسانی
در این قسمت بارم بندی سوالات دروس دین و زندگی ، عربی زبان قرآن ، فارسی و زبان انگلیسی و نحوه بودجه بندی درس های پایه دوازدهم 99 – 1400 رشته انسانی در جدول مرتبط به هریک از آن ها ارائه شده است .
بارم بندی درس دین و زندگی 3 دوازدهم انسانی | ||
شماره درس | پایانی نوبت اول | پایانی نوبت دوم ،شهریور، بزرگسالان |
درس اول | 2.5 نمره | 7 نمره |
درس دوم | 2.5 نمره | |
درس سوم | 2 نمره | |
درس چهارم | 2 نمره | |
درس پنجم | 2.5 نمره | |
درس ششم | 2.5 نمره | |
درس هفتم | 2 نمره | |
درس هشتم | – | 5 نمره |
درس نهم | – | |
درس دهم | – | 2 نمره |
درس یازدهم | – | |
درس دوازدهم | – | 6 نمره |
درس سیزدهم | – | |
قرائت | 4 نمره | |
جمع | 20 | 20 |
نحوه ارزشیابی مستمر کتاب دین و زندگی 3 رشته علوم تجربی پایه دوازدهم به شرح زیر می باشد :
قرائت صحيح آيات شريفه : 4 نمره
انجام فعاليت های داخل درس ( مانند تدبر در قرآن ، فعاليت كلاسی و … ) و پرسش از متن : 8 نمره
حضور فعال در فرآيند تدريس و مشاركت در گفت و گوهای كلاسی : 5 نمره
پاسخ به سوال های بخش انديشه و تحقيق : 3 نمره
انجام پيشنهادها ، نگارش مقالات تحقيقی و انجام كارهای هنری و ادبی تا دو نمره به معدل نمره مستمر اضافه می كند .
ارزشیبابی پایانی دین زندگی 3 پایه دوازدهم تجربی شامل موارد زیر می باشد :
ارزشيابی پايانی نوبت اول : شامل ارزشيابی از قرائت آيات ( 4 نمره )
آزمون كتبی ( 16 نمره )
در بخش قرائت از هر دانش آموز از حدود دو صفحه از آيات ابتدای هر درس ،امتحان قرائت به عمل مي آيد .
ارزشيابی پايانی نوبت دوم : به صورت نهايی و كتبی می باشد و 20 نمره كامل را به خود اختصاص می دهد .
ارزشيابی نوبت دوم فاقد آزمون قرائت می باشد .
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی دین و زندگی پایه دوازدهم علوم انسانی کلیک کنید.
نوبت اول ( از درس اول ، دوم و سوم ) | |||
مهارت های زبانی | موضوع | نمره | جمع |
الف : مهارت واژه شناسی | نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی ؛ از جملات متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » ( زیر کلمات خط کشیده می شود . ) | 1 | 2 نـمره |
مترادف و متضاد (دو جفت کلمه کنار هم نهاده می شود و دانش آموز فقط تضاد یا ترادف آنها را مشخص می کند ./ یا شش کلمه پراکنده داده می شود که چهار تای آن ها متضاد هستند . / می توان این سؤال را درون متن درک مطلب طراحی کرد . متضاد یا مترادف دو کلمه را در متن خواست و نمره درک مطلب ، نیم نمره افزایش یابد . ) | 0.5 | ||
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا نوشتن مفرد یا جمع اسم ( در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم ) یا انتخاب گزینه مناسب برای جای خالی یک جمله | 0.5 | ||
ب : مهارت ترجمه به فارسی | ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی از متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » | 4 | 9 نـمره |
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس . ( ترجمۀ لای نفی جنس به صورت « هیچ … نیست » مد نظر است . ) | 0.5 | ||
ترجمه درست جمله های دارای حروف مشبهه بالفعل ؛ یکی از جمله ها از « لیت » است . | 1.5 | ||
ترجمه درست یک یا دو جمله دارای قید حالت ( حال ) در دو شکل آن | 1 | ||
ترجمه درست یک یا دو جمله دارای اسلوب استثنا یا حصر | 0.5 | ||
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی ( دو جمله ) | 0.5 | ||
تکمیل ترجمه ناقص از متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » ( چهار جای خالی ) | 1 | ||
ج : مهارت شناخت و کاربرد قواعد | ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده ، ماضی نقلی ، ماضی استمراری ، ماضی بعید ، امر، نهی، نفی، مستقبل ، مجهول ، فعل دارای نون وقایه ، معادل های عربی مضارع التزامی و اسلوب شرط داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند خرج ، دخل ، صبر، کتب و … که زیر فعل خطی کشیده می شود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر ، آن ها را ترجمه می کند ؛ مانند : « یا صدیقتی ، لا تخرجی من صفـک . » که در این جمله دو قرینه « یا صدیقتـی » و « ضمیر ـک » به دانش آموز کمک می کند تا بتواند « لا تخرجی » را درست ترجمه کند . یا در قالب مصور به صورت ارتباط دادن جملات به تصاویر ( هشت مورد ) | 2 | 7 نـمره |
تشخیص و انتخاب فعل ماضی، مضارع ، امر و نهی مناسب برای جای خالی در جمله ، یا تشخیص نوع فعل ، یا هر سؤال ابداعی دیگر که مهارت تشخیص نوع فعل را بسنجد . ( چهار مورد ) | 1 | ||
تشخیص لای نفی جنس ( چند جمله کوتاه داده می شود و دانش آموز باید لای نفی جنس را از لای نفی و لای نهی و لای جواب تشخیص دهد . ) | 0.25 | ||
تشخیص حروف مشبهه بالفعل ( چند جمله کوتاه داده می شود و دانش آموز باید حرف مشبه بالفعل را از حروف جر ، استقبال ، نفی و سایر حروف تشخیص دهد ./ یا به هر صورتی که قدرت تشخیص حروف مشبهه بالفعل را بسنجد . ) | 0.25 | ||
تشخیص محل اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند ؛ مانند : « کتب المسافر رساله فی الفندق . » جملات کاملا حرکت گذاری می شوند . ( فاعل ، مفعول ، مبتدا ، خبر ، مضاف الیه ، صفت ، جار و مجرور ، یا مجرور به حرف جر ) دو نوع « حال » هر کدام ٠/٢٥ / مستثنی ٠/٢٥ / تشخیص اسلوب حصر ٠/٢٥ | 2 | ||
تشخیص اسم فاعل ، اسم مفعول ، اسم مبالغه ، اسم مکان ، اسم تفضیل یا ترجمه درست آن ها ؛ یا ترکیبی از تشخیص و ترجمه آن ها ( در هر حالت این اسم ها داخل جملات کوتاه هستند . ) | 1.5 | ||
د: مهارت درک و فهم | سؤال جورکردنی از مفهوم واژگان « وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم » ( چهار مورد ) یا ارائه شش کلمه که دو تا اضافه است و چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود . یا پر کردن جاهای خالی با گزینه های مناسب ( سؤال سه گزینه ای ) | 1 | 2 نـمره |
درک مطلب ( ارائه متن و طراحی چهار سؤال حتی الامکان با چهار کلمه پرسشی خوانده شده ) یا ( ارائه چهار جمله و تعیین درست و نادرست آنها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی ) ؛ یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی بالا ؛ یا طرح سؤال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است ؛ یا هر شیوه ابتکاری دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد . | 1 |
نوبت دوم | |||
مهارت های زبانی | موضوع | نمره | جمع |
الف : مهارت واژه شناسی | نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی ؛ از جملات متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » ( زیر کلمات خط کشیده می شود . ) | 1 | 2 نـمره |
مترادف و متضاد ( دو کلمه داده می شود و دانش آموز فقط تضاد یا ترادف را مشخص می کند ؛ یا شش کلمۀ درهم داده میشود و دانش آموز آنها را کنار هم به صورت مترادف و متضاد قرار می دهد . ) | 0.5 | ||
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا پیدا کردن گزینه مناسب برای شرح یک کلمه | 0.25 | ||
نوشتن مفرد یا جمع اسم ( در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم ) | 0.25 | ||
ب : مهارت ترجمه به فارسی | ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی از متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » | 4 | 9 نـمره |
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس . (ترجمه لای نفی جنس به صورت « هیچ … نیست » مد نظر است . ) | 0.5 | ||
ترجمه درست جمله دارای حروف مشبهه بالفعل ( أن ، کأن ، لیت و لعل ) با تکیه بر معنای حروف مشبهه بالفعل | 0.5 | ||
ترجمه یک جملۀه دارای مفعول مطلق تأکیدی و یک جمله دارای مفعول مطلق نوعی | 1 | ||
ترجمه یک جمله دارای قید حالت | 0.5 | ||
ترجمه درست جمله دارای استثنا یا اسلوب حصر | 0.5 | ||
ترجمه درست جمله دارای اسلوب ندا | 0.5 | ||
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی ( دو جمله ) | 0.5 | ||
تکمیل ترجمه ناقص از متن ، تـمرین و بخش « اعلموا » ( چهار جای خالی ) | 1 | ||
ج : مهارت شناخت و کاربرد قواعد | ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده ، ماضی نقلی، ماضی استمراری ، ماضی بعید ، امر ، نهی ، نفی ، مستقبل ، مجهول ، معادل های عربی مضارع التزامی ، اسلوب شرط و فعل دارای نون وقایه داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند : خرج ، دخل ، صبر، کتب و … که زیر فعل خطی کشیده می شود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر، آنها را ترجمه می کند ؛ مانند : « أنا دخلت قریۀ جدی أمس . » که در این جمله دو قرینه « أنا » و « ی » در « إنی » و « جدی » و قید زمان «أمس » به دانش -آموز کمک میکنند تا بتواند «دخلت » را درست ترجمه کند . در صورتی که از فعل های دشواری مانند تهمسون استفاده می شود ، لازم است که معنای شکل سوم شخص مفرد آن داده شود ؛ مثال : یا تلامیذ، لم تهمسون فی الصف ؟! ( همس : آهسته سخن گفت ) یا در قالب مصور به صورت ارتباط دادن جملات به تصاویر (هشت مورد) یا به صورت تلفیقی از حالت اول و دوم | 2 | 7نـمره |
تشخیص محل اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند ؛ مانند: «کتب المسافر رساله فی الفندق .» جملات کاملا حرکت گذاری می شوند . ( فاعل ، مفعول ، مبتدا، خبر، مضاف الیه ، صفت ، جار و مجرور، یا مجرور به حرف جر، اسم و خبر افعال ناقصه و حروف مشبهه بالفعل و لای نفی جنس ، نائب فاعل ، صفت ، حال ، مستثنی، مفعول مطلق و منادا ) تذکر: سهم حال ، مستثنی، مفعول مطلق و منادا ١/٥ نـمره از ٤ نـمره است . تشخیص نوع مفعول مطلق نیز سؤال می شود . ٠/٢٥ نـمره تشخیص اسلوب حصر از استثناست . ٠/٥ نـمره تحلیل صرفی و اعراب که مؤکدا باید در قالب سؤال دو گزینه ای شبیه کتاب درسی باشد. | 4 | ||
تشخیص اسم فاعل ، اسم مفعول ، اسم مبالغه ، اسم مکان ، اسم تفضیل یا ترجمه درست آن ها ؛ یا ترکیبی از تشخیص و ترجمه آن ها (در هر حالت این اسم ها داخل جملات کوتاه هستند . ) | 1 | ||
د: مهارت درک و فهم | سؤال جورکردنی از مفهوم واژگان « وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم » (چهار مورد) یا ارائه شش کلمه که دو تا اضافه است و چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود . یا پر کردن جاهای خالی با گزینه های مناسب ( سؤال سه گزینه ای ) | 1 | 2نـمره |
درک مطلب ( ارائه متن و طراحی چند سؤال حتی الامکان با چند کلمه پرسشی خوانده شده ) یا ( ارائه چند جمله و تعیین درست و نادرست آنها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی ) ؛ یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی بالا ؛ یا طرح سؤال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است ؛ یا هر شیوه ابتکاری دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد . | 1 |
امتحان شفاهی، میان نوبت اول و دوم | ||
مهارت ها | موضوع | نـمره |
مهارت های خواندن ، شنیدن و سخن گفتن | روان خوانی (بدون درنگ و خطا، و با تلفظ نسبتا درست مخارج حروف )، یا حفظ شعر و اجرای گروهی آن ، اجرای نـمایشی متن برخی درس ها. پرسش های کلاسی | 4 |
مکالمۀ ساده در حد کتاب درسی به صورت پاسخ کوتاه به جمله های پرسشی (سؤال با جملات دارای ما، ماذا، ما هو، ما هی، بم ، من ، لمن ، أین ، من أین ، ممن ، کم ، هل ، أ ، متی ، کیف ، لماذا، لم ، عم ، أی ) ، یا اجرای گروهی مکالماتی ساده . | 1 | |
جمع | 5 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی عربی ، زبان قرآن پایه دوازدهم علوم انسانی کلیک کنید.
بارم بندی درس فارسی 3 دوازدهم انسانی | |||
ردیف | قلمروها | موضوع ها | نمره |
1 | زبانی 7 نمره | معنی واژه | 1.5 |
املای واژه | 1.5 | ||
دستور | 4 | ||
2 | ادبی 5 نمره | آرایه های ادبی | 2.5 |
تاریخ ادبیات | 1 | ||
حفظ شعر | 1.5 | ||
3 | فکری 8 نمره | درک مطلب | 4 |
معنی و مفهوم نثر | 2 | ||
معنی و مفهوم نظم | 2 | ||
جمع | 20 |
بارم بندی درس نگارش 3 دوازدهم انسانی | |||
ردیف | موضوع | سنجه های ارزشیابی | نمره |
1 | بازشناسی | توانایی بازشناسی آموزه های درس | 2 |
2 | تولید متن | خوش آغازی (جذابیت و گیرایی، نشان دادن نمایی کلی ازمحتوای نوشته ) | 1 |
پرورش موضوع یا شیوه بیان نوشته ( بیان ساده و صمیمی- بیان احساس متناسب با موضوع – سیر منطقی نوشته – فکر و نگاه نو) | 9 | ||
خوش فرجامی( جمع بندی مطالب – تاثیر گذاری و تفکر برانگیز بودن ) | 1 | ||
رعایت نشانه های نگارشی | 1 | ||
املای واژگان ( نداشتن غلط املایی ) | 2 | ||
3 | سازه های نوشتاری | مثل نویسی/ حکایت نگاری/ شعر گردانی ( درک و دریافت هسته معنایی مثل ، حکایت و شعر – پروراندن موضوع – رعایت املا و نشانه های نگارشی ) | 3 |
رعایت املا و نشانه های نگارشی | 1 | ||
جمع | 20 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی نگارش پایه دوازدهم علوم انسانی کلیک کنید.
بارم بندی درس زبان انگلیسی 3 دوازدهم تجربی | |
مهارت | بارم بندی |
( listening ) شنیداری | 12 نمره |
( reading )
خوانداری |
8 نمره |
( writing ) نوشتاری | 8 نمره |
(vocabulary)
واژگان |
6 نمره |
(grammar)
دستور زبان |
6 نمره |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی زبان انگلیسی پایه دوازدهم علوم انسانی کلیک کنید.
بارم بندی امتحان نهایی ۹۹ – ۱۴۰۰ دروس تخصصی پایه دوازدهم انسانی
در این بخش به بررسی نحوه ارزشیابی و بارم بندی امتحانات نهایی ۹۹ – ۱۴۰۰ دروس سلامت و بهداشت ، علوم و فنون ادبی ، فلسفه ، جغرافیا ، تاریخ ایران و جهان معاصر ، جامعه شناسی ، ریاضی و آمار پایه دوازدهم انسانی می پردازیم .
بارم بندی درس علوم و فنون ادبی 3 دوازدهم انسانی | ||
ردیف | موضوع | نمره |
1 | تاریخ ادبیات سبک شناسی |
2 2 |
2 | موسیقی شعر | 6 |
3 | زیبایی شناسی | 6 |
4 | نقد و تحلیل نظم و نثر | 4 |
جمع | 20 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی علوم و فنون ادبی پایه دوازدهم علوم انسانی کلیک کنید .
بارم بندی درس فلسفه 2 دوازدهم انسانی | ||
پایانی نوبت اول | نمره | پایانی نوبت دوم و شهریور |
هستی و چیستی | 3 | 1 |
جهان ممکنات | 3.5 | 1 |
جهان علی و معلولی | 3.5 | 1.5 |
کدام تصویر از جهان ؟ | 3 | 1 |
خدا در فلسفه 1 | 3 | 1.5 |
خدا در فلسفه 2 | 4 | 1 |
جمع | 20 | 7 |
عقل در فلسفه 1 | – | 3 |
عقل در فلسفه 2 | – | 3 |
آغاز فلسفه در جهان اسلام 1 | – | 2 |
آغاز فلسفه در جهان اسلام 2 | – | 2 |
11 دوران معاصر | – | 3 |
جمع | – | 20 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی فلسفه پایه دوازدهم علوم انسانی کلیک کنید.
شماره درس | نوبت اول | نمره | نوبت دوم | نمره | شهریورماه | نمره |
1 | 6.5 | 20 | 1.5 | 15+5 | 3 | 20 |
2 | 6.5 | 1.5 | 3 | |||
مهارت های جغرافیایی (1) | 1.5 | 0.5 | 1 | |||
3 | 5.5 | 1.5 | 2.5 | |||
4 | – | 3 | 3 | |||
مهارت های جغرافیایی(2) | – | – | 2 | 1 | ||
5 | – | – | 5 | 3 | ||
6 | – | – | 4 | 2.5 | ||
مهارت های جغرافیایی (3) | – | – | 1 | 1 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی جغرافیا پایه دوازدهم علوم انسانی کلیک کنید.
بارم بندی درس تاریخ 3 ایران و جهان معاصر دوازدهم انسانی | ||
شماره درس | نوبت اول | نوبت پاياني ( خرداد/ شهريور/ بزرگسالان ، آموزش از راه دور، داوطلبان آزاد) |
1 | 3 | 2 نمره |
2 | 4 | |
3 | 3 | 2 نمره |
4 | 3 | |
5 | 4 | 2 نمره |
6 | 3 | |
7 | 20 نمره | 2 نمره |
8 | 3 نمره | |
9 | 3 نمره | |
10 | 2 نمره | |
11 | 2 نمره | |
12 | 2 نمره | |
جمع | 20 نمره |
ادامه بارم بندی درس تاریخ 3 ایران و جهان معاصر دوازدهم انسانی | ||
جدول بارم بندی کیفی | ||
ردیف | نوع پرسش | نمره |
1 | به خاطر آوردن ؛ مانند: پرسش های کوتاه پاسخ ؛ جور کردنی؛ چندگزینه ای؛ صحیح و غلط ؛ تکمیل کردنی (جا خالی)
توجه : ١. در سؤال های جور کردنی، تمامی واژگان یا اصطلاحات مربوط به ستون پاسخ از یک جنس یا نوع باشد. ٢. طراحی سؤال های تکمیل کردنی یا جای خالی توصیه نمیشود، چنانچه تمایل به طرح چنین پرسش هایی دارید، واژگان و یا اصطلاحات مهم حذف شده را در پرسش نامه درج نمایید و از دانش آموزان بخواهید که واژه یا اصطلاح مناسب را در جای خالی درج نمایند. |
حداکثر 3 |
2 | تعریف اصطلاحات یا مفاهیم تاریخی؛ | حداکثر 2 |
3 | توصیف ، فهرست و طبقه بندی اجزا یا ویژگیهای پدیده های تاریخی | حداکثر 4 |
4 | تلخیص ، تشریح و تحلیل زمینه ها، علل ، دلایل ، آثار، نتایج و پیامدهای پدیده های تاریخی | حداقل 8 |
5 | مقایسه پدیده های تاریخی( نقش و عملکرد شخصیت ها؛ شرایط ظهور و سقوط تمدن ها و حکومت ها؛ رویدادها و تحولات مهم و ….)
توجه : محتواهای مقایسه شده میتواند مربوط به درس ها و فصل های مختلف باشد و نه صرفا یک درس یا فصل |
حداقل 2 |
6 | کاربست شواهد و مدارک تاریخی (نقشه ها، نمودارها، آثار و بناها، کتیبه ، اسناد، متون ) و استخراج و استنباط دلالت های آن ها
توجه : در طراحی چنین سؤال هایی، یک یا چند مورد از شواهد و مدارک تاریخی را در پرسش نامه ارائه و ذیل آن پرسش هایی را طرح نمایید. لازم به توضیح است که شواهد و مدارک تاریخی میتواند از خارج کتاب درسی نیز طرح شود، مشروط به آنکه کاملا مرتبط با محتوای آموزش داده شده و در سطح شواهد و مدارک کتاب درسی باشد. |
حداکثر 2 ( پیشنهادی ) |
7 | اظهارنظر و قضاوت
توجه : اظهارنظر و قضاوت میتواند در بارة شخصیت های بزرگ ، رویدادهای مهم و تأثیرگذار تاریخی، آثار و بناهای باستانی موجود در سایت های تاریخی و موزه ها که مورد بازدید دانش آموزان قرار گرفته و یا موضوع هایی که راجع به آن جست و جو و پژوهشی کرده اند، انجام شود. لازم به یادآوری است که هدف از این گونه پرسش ها، دستیابی دانش آموزان به پاسخی یکسان نیست و لذا ارزش گذاری و تخصیص نمره به پاسخ های چنین سؤال هایی بر اساس تناسب جواب با پرسش و نحوة استدلال و ساماندهی مطلب انجام شود. |
حداکثر 2 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی تاریخ ایران و جهان معاصر پایه دوازدهم علوم انسانی کلیک کنید.
بارم بندی درس جامعه شناسی 3 دوازدهم انسانی | |||
درس | نوبت اول | نوبت دوم | جبرانی |
اول | 4 نمره | 5 نمره | 1.5 |
دوم | 4 نمره | 1.5 | |
سوم | 4 نمره | 1.5 | |
چهارم | 4 نمره | 1.5 | |
پنجم | 4 نمره | 1.5 | |
ششم | – | 3 | 2.5 |
هفتم | – | 3 | 2.5 |
هشتم | – | 3 | 2.5 |
نهم | – | 3 | 2.5 |
دهم | – | 3 | 2.5 |
جمع | 20 نمره | 20 نمره | 20 نمره |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی جامعه شناسی پایه دوازدهم علوم انسانی کلیک کنید .
شماره فصل | عنوان فصل | شماره درس | عنوان درس | شماره صفحه | بارم نوبت اول | بارم نوبت دوم |
1 | سلامت | 1 | سلامت چیست ؟ | 11-3 | 1.5 | 1 |
2 | سبک زندگی | 18-12 | 1 | |||
2 | تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی | 3 | برنامه غذایی سالم | 32-19 | 3 | 3.5 |
4 | کنترل وزن و تناسب اندام | 39-33 | 2 | |||
5 | بهداشت و ایمنی مواد غذایی | 48-40 | 1.5 | |||
3 | پیشگیری از بیماری ها | 6 | بیماری های غیر واگیر | 66 -49 | 4 | 3.5 |
7 | بیماری های واگیر | 78-67 | 3 | |||
4 | بهداشت در دوران نوجوانی | 8 | بهداشت فردی | 100-79 | 2.5 | 2 |
9 | بهداشت ازدواج و باروری | 110-101 | 1.5 | |||
10 | بهداشت روان | 128-111 | – | 2 | ||
5 | پیشگیری از رفتار های پر خطر | 11 | مصرف دخانیات و الکل | 137 -129 | – | 2 |
12 | اعتیاد به مواد مخدر و عوارض آن | 156-138 | – | 2 | ||
6 | محیط کار و زندگی سالم | 13 | پیشگیری از اختلالات اسکلتی- عضلانی ( کمر درد) | 169-155 | – | 2 |
14 | پیشگیری از حوادث خانگی | 182-170 | – | 2 | ||
جمع نمرات | 20 | 20 |
برای مطالعه شیوه ارزشیابی و بارم بندی امتحان نهایی سلامت و بهداشت پایه دوازدهم علوم انسانی کلیک کنید .
بارم بندی درس ریاضی و آمار 3 دوازدهم انسانی | ||||
فصل | محدوده فصل | نوبت اول | نوبت دوم | شهریور و دی |
1 | کل | 15 | 5 | 8 |
2 | تا صفحه 60 | 5 | 2 | 5.5 |
صفحه 60 به بعد | – | 3.5 | ||
3 | کل | 9.5 | 6.5 | |
جمع | 20 | 20 | 20 |
در جداول زیر نمره هر مبحث در امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی ذکر شده است. چنانچه به دنبال دانلود نمونه سوالات سال های گذشته هستید یا برایتان سوال است که برای امتحان چگونه درس بخوانم که در ذهنم بماند ؟ می توانید از طریق شماره های موجود در جدول با مشاورین یک شو تماس گرفته و برنامه ریزی منسجمی برای کنکور نیز دریافت نمایید.
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی ( درس فیزیک 3)
شماره فصل | نوبت اول | نوبت نهایی (آزمون های خرداد، شهریور و دی) |
فصل ششم | — | 2/5 |
فصل پنجم | — | 2/75 |
فصل چهارم | — | 3/25 |
فصل سوم بعد از صفحه 77 (سر موج طولی) تا آخر فصل | — | 3/75
|
فصل سوم تا صفحه 77 (سر موج طولی) و تمرین های مربوط به آخرین فصل | 4/5 | |
فصل دوم | 8/25 | 4 |
فصل اول | 7/25 | 3/75 |
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی 1400 (ریاضیات گسسته )
شماره و محدوده فصل | نوبت اول | نوبت دوم | شهریور و دی |
فصل سوم | — | 8 | 7 |
فصل دوم (صفحه 42 به بعد) | — | 5 | 6 |
فصل دوم (تا صفحه 42) | 5 | 2 | |
فصل اول (کل) | 15 | 5 | 7 |
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی (هندسه 3 )
شماره و محدوده فصل | نوبت اول | نوبت دوم | دی و شهریور |
فصل سوم (کل) | — | 8 | 6 |
فصل دوم (صفحه 46 به بعد) | — | 5 | 8 |
فصل دوم (تا صفحه 46) | 10 | 3 | |
فصل اول (کل) | 10 | 4 | 6 |
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی (شیمی 3 )
فصل | نوبت اول | نوبت نهایی (آزمون های خرداد، شهریور و دی) |
فصل چهارم (شیمی راهی به سوی آینده روشن تر) | — | 4/5 |
فصل سوم (شیمی جلوه ای از هنر، زیبایی و ماندگاری) | — | 4 |
فصل دوم (آسایش و رفاه در سایه الکتروشیمی) | 8/5 | 5 |
فصل اول (مولکول ها در خدمت تندرستی) | 11/5 | 6/5 |
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی (حسابان 2)
فصل | نوبت اول | نوبت دوم | شهریور و دی |
فصل پنجم | 6 | 4/5 | |
فصل چهارم | 7 | 6 | |
فصل سوم | 7 | 2/5 | 3 |
فصل دوم | 6 | 2 | 3 |
فصل اول | 7 | 2/5 | 3/5 |
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی 1400 (علوم اجتماعی)
درس | نوبت اول | نوبت دوم | جبرانی |
درس دهم | — | 3 | 2/5 |
درس نهم | — | 3 | 2/5 |
درس هشتم | — | 3 | 2/5 |
درس هفتم | — | 3 | 2/5 |
درس ششم | — | 3 | 2/5 |
درس پنجم | 4 |
5 |
1/5 |
درس چهارم | 4 | 1/5 | |
درس سوم | 4 | 1/5 | |
درس دوم | 4 | 1/5 | |
درس اول | 4 | 1/5 |
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی (سلامت و بهداشت)
عنوان فصل | عنوان درس و شماره صفحه | نمره (نوبت اول) | نمره (نوبت دوم) |
بهداشت در دوران نوجوانی | بهداشت فردی (صفحه 79 – 100) | 2/5 | 2 |
بهداشت ازدواج و باروری (صفحه 101 – 110) | 1/5 | ||
بهداشت روان (صفحه 111 – 128) | — | 2 | |
پیشگیری از رفتارهای پرخطر | مصرف دخانیات و الکل (صفحه 129 – 137) | — | 2 |
اعتیاد به مواد مخدر و عوارض آن (صفحه 138 – 156) | — | 2 | |
محیط کار و زندگی سالم | پیشگیری از اختلالات اسکلتی – عضلانی (کمرد درد) (صفحه 155 – 169) | — | 2 |
پیشگیری از حوادث خانگی (صفحه 170 – 182) | — | ||
سلامت | سلامت چیست؟ (صفحه 3 – 11) | 1/5 | 1 |
سبک زندگی (صفحه 12 – 18) | 1 | ||
تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی | برنامه غذایی سالم (صفحه 19 – 32) | 3 | 3/5 |
کنترل وزن و تناسب اندام (صفحه 29 – 33) | 2 | ||
بهداشت و ایمنی مواد غذایی (صفحه 40 – 48) | 1/5 | ||
پیشگیری از بیماری ها | بیماری های غیر واگیر (صفحه 49 – 66) | 4 | 3/5 |
بیماری های واگیر (صفحه 67 – 78) | 3 |
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی (عربی 3)
|
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی ( فارسی 3)
قلمرو | موضوع | نمره |
ادبی (5 نمره) | آرایه های ادبی | 2/5 |
تاریخ ادبیات | 1 | |
حفظ شعر | 1/5 | |
زبانی (7 نمره) | معنی واژه | 1/5 |
املای واژه | 1/5 | |
دستور | 4 | |
فکری (8 نمره) | درک مطلب | 4 |
معنی و مفهوم نثر | 2 | |
معنی و مفهوم نظم | 2 |
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی ( دین و زندگی 3)
عنوان | نمره (نوبت اول) | نمره ( نوبت دوم) |
درس دهم | — | 6 |
درس نهم | — | |
درس هشتم | — | 7 |
درس هفتم | — | |
درس ششم | 3 |
7 |
درس پنجم | 3 | |
درس چهارم | 2 | |
درس سوم | 2 | |
درس دوم | 3 | |
درس اول | 3 | |
قرائت | 4 | — |
بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی 1400 ( زبان انگلیسی 3)
موضوع | نوبت اول | نوبت دوم |
مهارت خواندن (Reading) | 4 | 8 |
مهارت نوشتاری (Writing) | 2 | 8 |
واژگان (Vocabulary) | 2 | 6 |
دستور زبان (Grammar) | 2 | 6 |
مهارت صحبت کردن (Speaking) | 4 | — |
مهارت شنیداری (Listening) | 4 | 12 |
برنامه ریزی بر اساس بارم بندی امتحانات نهایی
سعی کنید از آن دسته از دانش آموزانی نباشید که درس خواندن را به دقیقه نود واگذار می کنند و به اصطلاح شب امتحانی هستند. همانطور که می دانید که دروس فرمولی به زمان بیشتری برای تسلط نیاز دارند و نمی توان یک شبه همه آن ها را حفظ یا مسائل را حل کرد. بنابراین وقتی که نمره هر مبحث در امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی را شناسایی برای هر فصل زمان کافی در نظربگیرید.
یک نکته مهم که در مشاوره تخصصی کنکور ریاضیو همچنین امتحانات نهایی که همواره ذکر می شود، انتخاب منابع درست و با کیفیت است. سعی کنید از کتاب های تستی استاندارد استفاده کنید و به چند طریق مسائل را حل نمایید. البته دروس عمومی را دست کم نگیرید و برای آن ها نیز از تکنیک های مطالعاتی موثر استفاده کنید.
نکات مهم در مورد جلسه امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی
شب قبل از امتحان با آرامش به استراحت بپردازید. تغذیه مناسب داشته باشید و صبح به موقع بیدار شوید. فرمول ها را در برگه ایی جداگانه نوشته و شب قبل به اجمال مرور کنید. مطمئنا در سر جلسه به سوالاتی بر می خورید که مشکل خواهند بود. سعی کنید استرس خود را کنترل کنید و اول پرسش هایی که بهتر بلدید بنویسید.
در پیان جلسه یک دور جواب ها را مرور کنید تا مطمئن شوید که سوالی را جا نگذاشته یا اشتباها پاسخ نداده باشد. برای رفتن به بیرون میز عجله نکنید و از دیدن دانش آموزانی که زودتر جلسه را ترک می کنند مضطرب نشوید.
خلاصه مطالب
در این مقاله با ارائه بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی ، تجربی ، انسانی 1400 تلاش کردیم تا دانش آموزان عزیز را با مباحث مهم آشنا کنیم. چنانچه به دنبال دریافت نمونه سوالات و برنامه ریزی اصولی مبتنی بر جدول بارم بندی و نمره دروس هستید، می توانید از طریق شماره های مندرج در جدول با مشاورین ما تماس بگیرید. همچنین شما می توانید بهترین منایع و کتب تستی و کمک اموزشی را در این سامانه دریافت نمایید.