اشتباه در انتخاب رشته

طبق روال هر ساله پس از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری،کارنامه نهایی داوطلبان با عنوان “کارنامه سبز” منتشر می شود. داوطلبان با دریافت این کارنامه می توانند وضعیت قبولی خود را در سایر کد رشته محل های انتخابی خود مشاهده نمایند. برخی از داوطلبان بعد از دریافت نتایج انتخاب رشته خود به دلایلی از جمله اشتباه در ثبت کد رشته ها، اشتباه در چیدمان اولویت ها و یا تغییر علاقه مندی خود به یک کد رشته محل، درخواست بررسی مجدد فرم انتخاب رشته خود را دارند.

سازمان سنجش برای برخی از داوطلبان که از رشته پذیرفته شده ی خود راضی نیستند و در انتخاب رشته دچار اشتباه شده اند، این امکان را به وجود می آورد که در زمان مشخص برای بررسی اشتباه در انتخاب رشته و ثبت درخواست خود اقدام کنند که طی این عمل امکان جا به جایی و انتقال در رشته مورد نظر برای داوطلبان فراهم می شود.

برای انجام این کار شما باید با نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب آشنا شوید تا بتوانید در زمان مقرر برای انجام آن اقدام نمایید، به همین دلیل محتویات این مقاله را به این موضوع اختصاص داده ایم.

انتخاب رشته کنکور 1400

چگونه باید فهمید که در کدام رشته شانس قبولی داشته ایم؟

برای این که متوجه شویم در کدام یک از اولویت های دیگر موجود د انتخاب رشته، امکان قبولی را داشته ایم می بایست، با دقت به بررسی کارنامه سبز کنکور بپردازیم. برای این کار باید در هر کد رشته محل ستون “رتبه داوطلب” را با ستون “آخرین رتبه قبولی” مقایسه کنیم. چنانچه در یک کد رشته محل، رتبه داوطلب از رتبه آخرین فرد قبولی کمتر باشد، به این معنی است که شما در آن انتخاب امکان قبولی خواهید داشت.

بنابراین برای بررسی اولویت های پایین تر که شانس قبولی را در آن ها دارید، می توانید از طریق سیستم ارسال درخواست سازمان سنجش آموزش کشور و فعال نمودن گزینه بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای انتخاب اولویت بعدی درخواست خود را ثبت نمایید که البته در ادامه مطلب تمامی مراحل و نحوه ثبت درخواست و بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری را به طور کامل شرح داده ایم.

اما طی این مرحله سوالاتی هم برای داوطلبان مطرح می شود و یک نمونه آن این است که اگر در کارنامه سبز رشته ای که در اولویت است را قبول شویم و در اولویت بعدی هم شانس قبولی داشته باشیم، امکان انتخاب کد رشته محل بعدی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال، لازم است بدانید که پاسخ مثبت است. بنابراین با توجه به مراحلی که در ادامه مطلب شرح خواهیم داد، می توانید به سادگی اولویت اول خود را به عنوان اولویت اشتباه معرفی کنید و اولویت های بعدی یعنی اولویت دلخواه را در راس انتخابات خود قرار دهید.

نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

۱- برای ثبت اعتراض به نتایج آزمون خود در ابتدا باید وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوید و سپس طبق تصویر زیر بر روی گزینه “ارسال درخواست” کلیک کنید.

انتخاب رشته

۲- سپس همانطور که در تصویر زیر مشخص شده است بر روی گزینه “عضویت در سایت” کلیک کنید.

۳- صفحه ای همچون تصویر زیر پیش روی شما قرار خواهد گرفت، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و سپس تیک جمله موجود در تصویر زیر که با فلش نشان داده شده است را بزنید و بعد از آن بر روی گزینه “تایید” کلیک کنید.

۴- پس از انجام این مرحله و تایید آن، از طرف سازمان سنجش رمز عبوری برای شما ارسال خواهد شد پس از دریافت رمز عبور مجددا به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و دوباره بر روی گزینه ارسال درخواست کلیک کنید و پس از آن طبق تصویر زیر بر روی گزینه “ورود به سیستم” کلیک نمایید. پس از کلیک بر روی گزینه ورود به سیستم، همانند تصویر زیر پنجره ای باز می شود که بایستی نام کاربری و رمز عبور دریافتی را وارد کنید و سپس بر روی گزینه ورود کلیک نمایید.

۵- پس از کلیک بر روی گزینه ورود، به صفحه جدید هدایت خواهید شد که باید گزینه “درخواست جدید” را انتخاب نمایید.

 

۶- در قسمت آزمون کلمه “سراسری” و در قسمت سال “۹۹” را وارد نمایید، سپس بر روی کلمه “جستجو” کلیک نمایید.

۷٫ در منوی باز شده بر روی گزینه “انتخاب” که در مقابل عبارت “بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بندی “ قرار دارد، کلیک نمایید و درخواست خود را ثبت کنید.

پس از انجام مراحلی که گفته شد و  پس از ثبت اولویت مورد نظر خود باید منتظر پاسخ از طرف سازمان سنجش باشید. زمان مشخصی برای پاسخ دهی در نظر گرفته نشده اما به طور تقریبی بین ۱ هفته تا ۳ ماه تا ارسال پاسخ طول می کشد. که البته این مدت پاسخگویی ارتباط مستقیمی با دانشگاه و رشته انتخابی شما و همچنین با زمان ثبت درخواست شما در سیستم پاسخگویی وجود دارد. بنابراین هرچه زودتر درخواست خود را در این سیستم ثبت کنید پاسخ درخواست شما نیز زود تر اعلام می گردد.

آیا اعتراض به اشتباه در انتخاب رشته و ثبت درخواست اولویت ها مورد بررسی سازمان سنجش قرار می گیرد؟

در پاسخ به این سوال به اطلاعتان می رسانیم که در سال های گذشته تقریبا تمامی داوطلبانی که از سیستم پاسخگویی سازمان سنجش استفاده کرده بودند نتایج خود را دیر یا زود دریافت نموده اند و توانستند مشکل خود را حل کنند. البته توجه داشته باشید که استفاده از این سیستم تنها راه عملی برای رسیدن به نتیجه است بنابراین از مراجعه حضوری و تماس های تلفنی به سازمان سنجش خودداری کنید.

البته لازم به ذکر است که پذیرش نهایی شما بستگی به تایید نهایی دانشگاه پذیرنده دارد. ممکن است در برخی از موارد سازمان سنجش با تغییر اولویت شما موافقت کند اما دانشگاه پذیرنده به دلایلی از جمله عدم ظرفیت و… از پذیرش شما اجتناب نماید. چنانچه شما هم در کارنامه سبز خود خواستار تغییر در اولویت رشته ها هستید می توانید با توجه به مراحلی که عنوان کردیم جهت ثبت درخواست خود اقدام کنید.

زمان اعلام نتایج بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری

در رابطه با زمان اعلام نتایج بررسی اشتباه در انتخاب رشته لازم است بدانید که داوطلبانی که از سامانه بررسی اشتباه در انتخاب رشته استفاده کرده اند تا مشخص شدن نتایج که البته زمان دقیقی از اعلام نتایج بررسی اشتباه در انتخاب رشته از سمت سازمان سنجش اعلام نشده است اما زمان اعلام نتایج قبل از شروع نیمسال دوم در دانشگاه ها خواهد بود و همچنین با توجه به زمان ثبت درخواست، ثبت نام و آغاز تحصیل داوطلبان در نیمسال دوم یعنی در بهمن ماه خواهد بود.

بنابراین امکان شروع به تحصیل از مهر ماه وجود ندارد. همچنین با عضویت در کانال تلگرام انتخاب رشته می توانید از تاریخ دقیق اعلام نتایج بررسی اشتباه در انتخاب رشته مطلع شوید. برای آگاهی از زمان تکمیل ظرفیت کنکور سراسری بر روی لینک کلیک کنید.

 

سوالات متداول

۱- آیا امکان ثبت درخواست عوض کردن اولویت های انتخاب رشته، در صورت اشتباه وجود دارد؟

بله، همانطور که در مقاله فوق به طور کامل توضیح داده شد، شما می توانید با مراجعه به سامانه سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org اقدامات مربوطه را انجام دهید.

۲- آیا ثبت درخواست موجود در زمینه اشتباه انتخاب رشته مورد بررسی قرار می گیرد؟

بله، اما ممکن است بنا به دلایلی مانند عدم وجود ظرفیت دانشگاه مورد انتخاب، با آن موافقت نمی شود.

۳- اعلام نتایج بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری تا چه تاریخی اعلام خواهد شد؟

بررسی و اعلام نتایج در خواست هایی که در سامانه وجود دارد تا قبل از شروع نیمسال دوم دانشگاه ها خواهد بود.